Beleid bepaalt, niet de uitvoeringsregel

6 april 2006

Beleid bepaalt, niet de uitvoeringsregel

BibliotheekDe Noord-Hollandse bibliotheken zijn sinds 2000 samen met de provincie en het rijk bezig zich om te vormen tot een ‘bedrijf’ dat de vraag van de 21e eeuw aan kan. De provincie steekt er extra eigen geld in en dat is prijzenswaardig. Maar de deelverordening volgens welke dat extra geld verdeeld wordt onder de bibliotheken die mee willen doen, is zo opgesteld, dat bibliotheken die al bezig zijn met hun inhaalslag geen financiële steun van de provincie krijgen.

Projectsubsidieverordeningen kennen een vast artikel waarin staat dat geen subsidie wordt verleend indien het project waarvoor subsidie wordt gevraagd al in uitvoering is. De SP vindt dat uitvoeringsregels beleid moeten volgen en niet omgekeerd. De verordening maakt onderdeel uit van een beleid dat al langer, sinds 2000, in gang is gezet. Er zijn vele gemeenten en bibliotheken bij betrokken. Goede afstemming tussen alle partijen is een eerste vereiste, maar iedereen begrijpt dat in zo’n langdurig proces met zoveel betrokkenen de ene regio eerder gereed is dan de andere, en die beginnen dus al vast. De verordening zal deze enthousiaste groep nu uitsluiten van subsidie. De SP vindt dat onterecht.

Gisteren bij de behandeling van de nieuwe deelverordening in de commissie Sociale Infrastructuur bleek dat de meerderheid van de statenleden niet wil tornen aan deze vaste uitsluitingsgrond. Het argument: we scheppen precedenten en we dreigen wetteloosheid te willen bevorderen. Grote woorden die werkelijk nergens op slaan. Wat wel vast staat: goed beleid wordt om zeep gebracht door een regeltje in een verordening, want reken maar dat de samenwerking tussen de bibliotheken een deuk oploopt, als de ene bibliotheek wel de subsidie krijgt en de andere niet. De SP geeft de moed nog niet op en zal in de Statenvergadering waar over dit punt definitief wordt besloten, een motie indienen om alsnog deze regel uit de verordening te schrappen.