Bla bla bla over Schiphol

31 maart 2006

Bla bla bla over Schiphol

VliegtuigOp 30 maart organiseerde de provincie een brede discussie over Schiphol. Alle statenleden van de commissies Verkeer, Milieu en Ruimtelijke ordening zijn uitgenodigd, naast de gemeenten uit de regio Schiphol. Na afloop gaan de genodigden naar Schiphol, voor een werkbezoek aan de vlieghaven. Meteen bij aanvang bleek dat de statenleden met Milieu en Verkeer in hun portefeuille hun mond niet open mochten doen. Per partij zou maar een woordvoerder aan het woord worden gelaten, die van de Commissie Ruimtelijke Ordening. De SP begrijpt niet waarom deze statenleden dan wel zijn uitgenodigd. Zo’n maatregel maakt achterdochtig, want wat is de functie van deze feitelijk de mond gesnoerde statenleden dan wel? Worden ze gebruikt voor vulling, wil men de discussie breder doen lijken dan die in feite is?

Overigens, zo'n groots werkbezoek na afloop, met bussen en een hapje en een drankje, zet sowieso ook aan het denken. De pijler Schiphol, het belang van de vlieghaven voor de Nederlandse economie, lijkt voor de provincie veel belangrijker te zijn dan de klachten en de mening van de mensen die vinden dat Schiphol te lang met zijden handschoenen is aangepakt. Dat de provincie aan het lijntje loop van directeur Cerfontaine van Schiphol bleek overigens ook afgelopen maandag bij de statenvergadering. Toen werd, 3 dagen voor de brede discussie over de vlieghaven, namelijk maar vast gestemd over het verlengen van de reservering voor een nieuwe baan bij Schiphol. Over dat besluit had volgens de SP, die tegen stemde, beter een besluit genomen kunnen worden nadat de brede discussie van 30 maart plaats had gehad. De meerderheid van de Staten dacht daar helaas anders over, en de verlenging is dus een feit.

SP wil onderzoek naar efficiency banenstelsel Schiphol