Geen nieuwe jachthaven in Scharwoude

7 februari 2006

Geen nieuwe jachthaven in Scharwoude

JachthavenDe gemeente Wester-Koggenland lijkt hard op weg het verzoek van de watersportvereniging Schardam te honoreren. Dat verzoek houdt in: aanleg van een jachthaven in het buitendijkse gebied van Scharwoude. Uitvoering van het plan betekent dat er in Hoorn 500-800 ligplaatsen bijkomen en in Edam/Volendam minimaal 750.

Een grote meerderheid van de bevolking van Scharwoude (81%) is tegen een jachthaven er bij, ook Milieufederatie NH, Landschap NH, Staatsbosbeheer, de Waddenvereniging, de Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging en Stichting verantwoord Beheer IJsselmeergebied zijn tegen dit plan.

De nieuwe jachthaven is gepland in een ecologisch koppelgebied tussen het natuurgebied De Hulk en De Suyderbraeck. De jachthaven zal extra verkeer aantrekken. Naast de rust en de natuurwaarde, gaat dus ook het milieu er mee heen, als die jachthaven er komt. Saillant detail: Gemeente Zeevang waar de Watersportvereniging Schardam zich bevindt, wilde niet meewerken aan uitbreiding van Schardam in verband met de overlast die dat zou geven, vandaar dat Schardam uitweek naar Wester-Koggenland met zijn verzoek. De SP steunt de bevolking en vindt dat de nieuwe jachthaven er niet moet komen. De fractie heeft schriftelijke vragen gesteld.

Schriftelijke vragen over jachthaven in Scharwoude