Brandweerkazernes in Drechterland niet sluiten

9 februari 2006

Brandweerkazernes in Drechterland niet sluiten

BrandweerGemeente Drechterland wil 2 brandweerkazernes sluiten. Volgens onderzoek zou er te weinig bemanning zijn en te weinig materieel om de zaak open te houden. Brandweer en bewoners zijn fel tegen. De SP vindt dat de kazernes open moeten blijven en vindt dat provincie er tussen moet komen.

Afgelopen dinsdag organiseerde Drechterland een informatieavond over de voorgenomen sluiting. De avond werd massaal bezocht door verontruste bewoners en vrijwilligers van de brandweer. Zij lieten geen spaan heel van het advies van gemeente Drechterland.

Een bevelvoerder van de brandweer zei het zo: ‘De norm is dat wij twaalf mensen paraat hebben onder wie twee bevelvoerde (…). We hebben zelfs veertien man en zitten dus boven de norm. Daarnaast staan er vier op de wachtlijst. Een geplande wervingsactie is op verzoek van de gemeente afgeblazen omdat we eerst het onderzoek moesten afwachten. En daarin concluderen ze nu dat we te weinig mensen hebben. Belachelijk! We hebben ook twee bevelvoerders, van wie er een binnenkort vanwege zijn leeftijd moet stoppen. Zijn opvolger rondt binnenkort zijn opleiding hiervoor af dus ook dat is geregeld. De cijfers en de argumenten die de gemeente nu gebruikt om ons op te heffen kloppen gewoon niet.’

Het definitieve besluit is nog niet genomen, dat valt 13 februari. Gezien het massale protest en het feit dat een vorm van veiligheid in het geding is, vindt de SP het tijd dat de provincie zich in de zaak mengt. De fractie heeft schriftelijke vragen gesteld.

Schriftelijke vragen over Brandweerkazernes in Drechterland