Jaagweg moet groene buffer blijven

24 januari 2006

Jaagweg moet groene buffer blijven

Gedeputeerde Staten heeft besloten dat de Jaagweg (in Westerkoggenland) toch nu al ontwikkeld moet worden tot een bedrijventerrein. Dit besluit gaat in tegen de motie die bij de vaststelling van het streekplan is aangenomen. De SP wil weten hoe dat kan en heeft schriftelijke vragen gesteld.

Toen het streekplan Noord-Holland Noord werd vastgesteld is een motie aangenomen, waarin werd gesteld dat de Jaagweg als bedrijventerrein voorlopig niet gerealiseerd mocht worden. Het gebied mocht sowieso nooit voor de volle 100% een bedrijventerrein worden en er moest eerst naar andere mogelijkheden worden gekeken. Het besluit van GS bij de Jaagweg wel een volwaardig, financieel haalbaar bedrijventerrein te ontwikkelen, gaat lijnrecht in tegen de essentie van de motie. Immers, een terrein aan de Jaagweg is alleen financieel haalbaar als:
- het niet ecologisch verantwoord en duurzaam wordt ingericht
- de groene buffer richting Berkhout kleiner wordt
- de oppervlakte van het bedrijventerrein groter wordt
- er slechts beperkte mogelijkheden voor natuurontwikkeling komen
- er geen verbeterde aansluiting van de N243 (Jaagweg) op de A7 komt.

De meeste van deze punten zijn in strijd met de destijds aangenomen motie. De SP is sowieso tegen een ontwikkeling aan de Jaagweg. Er zijn in de regio voldoende terreinen. Bovendien staan op de bestaande terreinen (Hoorn 80 bijvoorbeeld) heel wat complexen leeg. Kortom, vul dat eerst eens op, voor je Nederland een ecologisch waardevol gebied ontneemt. De fractie heeft schriftelijke vragen gesteld.

Schriftelijke vragen over de plannen voor een bedrijventerrein aan Jaagweg
Jaagweg toch gered
Beschamend optreden statenfracties VVD en CDA in Westerkoggenland