SP wil onderzoek naar asbest in Zaanstreek

9 november 2005

SP wil onderzoek naar asbest in Zaanstreek

Op 4 november is in Goor een onderzoek van het ministerie van VROM gepresenteerd naar het voorkomen van mesothelioom (longvlieskanker veroorzaakt door asbest) onder vrouwen in de regio Goor in Twente. De uitkomsten van dit onderzoek zijn schrikbarend; in de regio Goor zijn - tussen 1989 en 2003 - 19 vrouwen overleden aan asbest in het milieu. Dit rapport vormt een wetenschappelijke onderbouwing van de mening van het Comité Asbestslachtoffers dat de wegen en paden in Goor mesothelioom kunnen veroorzaken.

Bij de presentatie van dit onderzoek zijn ook cijfers bekend gemaakt over het overlijden van vrouwen aan mesothelioom in de rest van Nederland. De regio Zaanstreek (de gemeenten Zaanstad en Wormerland) scoorden daarbij in procenten het hoogst. Dit hoge percentage is deels te verklaren door de in de regio aanwezige industrie waar in het verleden veel asbest is verwerkt. De belangrijkste waren Van Gelder Papier en Forbo. Het Comité Asbestslachtoffers heeft daarom aan staatssecretaris Van Geel gevraagd om een nader onderzoek in de regio Zaanstreek. Met de uitkomsten van zo’n onderzoek wordt duidelijk of er inderdaad besmetting met asbest uit het milieu mogelijk is in deze regio.

De SP in Zaanstreek en de statenfractie van de SP hebben zich bij deze vraag vanuit het Comité aangesloten. Nader onderzoek is nodig nu er zulke grote verschillen blijken te zijn tussen de sterfte aan kanker in de Zaanstreek en de rest van Nederland. De SP vindt dat de regio en de provincie bij staatssecretaris Van Geel het belang van nader onderzoek moet benadrukken. Als Van Geel nader onderzoek weigert zou de regio en de provincie het onderzoek zelf moeten laten doen, vindt de SP. Dat is wat normaal fatsoen vereist en het feit dat de overheid in deze een verantwoordelijkheid draagt jegens haar burgers. De fractie heeft schriftelijke vragen gesteld.

Schriftelijke vragen over asbest