h

SP en PvdA tegen opcentenverhoging

2 november 2005

SP en PvdA tegen opcentenverhoging

Een deel van het geld (ongeveer 318 miljoen) voor een zogenaamde extra investeringsimpuls wil de provincie verkrijgen door de opcenten met 10,7 cent te verhogen. Tijdens de statenvergadering van 31 oktober bleek de PvdA niet voor verhoging van de opcenten te zijn op dit moment. De PvdA werd vervolgens door de coalitiepartijen het vel over de oren getrokken.

Verkiezingsretoriek was het, leugenaars waren ze. GroenLinks bralde iets van: ongehoord dat de grootste partij haar verantwoordelijkheid niet neemt, PvdA had toch in april voor die impuls gestemd? Nou, dan moet je ook de consequenties nemen. En zo voort.

Zo eenvoudig is het echter niet. De PvdA is tegen de extra belasting heffen nu, omdat ze verwachten dat het geld voor de Impuls pas over 10 jaar nodig is, gezien de omlooptraagheid van provinciale projecten. En daar hebben ze gelijk in, als de provincie er niet in slaagt projecten snel uit te voeren, moet ze haar burgers pas uitmelken op het moment dat het geld echt nodig is, over 4, 5 jaar dus. Kortom, een evenwichtig verhaal en het zegt wel wat over de intelligentie van de coalitiepartijen dat die er bijna 3 uur voor nodig hadden voor ze er iets van begrepen.

De SP vind het ook niet nodig de opcenten te verhogen voor de inversteringsimpuls. Immers, van de in totaal 500 miljoen die de extra impuls zal kosten, gaat maar liefst 395 miljoen naar asfalt. Slechts 95 miljoen is dit college bereid aan zorg en cultuurprojecten te geven. Terwijl juist op die terreinen zo heel veel extra werk nodig is, als gevolg van de afbraakmaatregelen van het rijk. Een verhouding die de SP daarom helemaal niet zint. Bovendien, wegenbelasting heffen voor meer wegen, dat schiet niet veel op, daar wordt de Noord-Hollander niet wijzer en evenmin gelukkiger van. Als de provincie niet terugkomt op de bovengenoemde verdeling, hoeven de opcenten wat de SP betreft dus niet omhoog. Het wordt een ander verhaal als het college de verhouding wijzigt in 395 miljoen voor zorg en cultuur en Openbaar Vervoer en 95 miljoen voor asfalt. Maar zover zijn we helaas nog niet.

U bent hier