Opnieuw geheimzinnigheid rond Wieringerrandmeer

11 november 2005

Opnieuw geheimzinnigheid rond Wieringerrandmeer

Op 3 oktober en 9 november waren er besloten bijeenkomsten voor gemeenteraadsleden van Wieringen en Wieringermeer, Statenleden van de provincie Noord-Holland en lokale bestuurders. Op 9 november werd de bijeenkomst bezocht door SP-Statenlid Ake de Vries met Mart Haaksma, inwoner van de gemeente Wieringen, als assistent. Na een half uur interne discussie werd aangekondigd dat Mart Haaksma de bijeenkomst diende te verlaten.

Deze besloten bijeenkomsten werden georganiseerd door de stuurgroep Wieringerrandmeer en waren bedoeld om informatie te verstrekken over de voortgang van het project. De SP vraagt zich af wat er aan de hand is met dat project Wieringerrandmeer, waarvoor binnen 5 weken maar liefst twéé geheime bijeenkomsten nodig zijn. Voor de bijeenkomsten bestaat geen agenda en er wordt geen verslag gemaakt.

De SP-Statenfractie is verontwaardigd over de geheimzinnigheid rond deze bestuurlijke onderonsjes en vraagt zich dan ook af wat er zo nodig onder de pet dient te blijven voor de bevolking. Uiteindelijk moeten de volksvertegenwoordigers in gemeenten en staten over doorgang van dit project besluiten. De voorbereiding en besluitvorming dient in onze ogen openbaar te geschieden en zich niet af te spelen in besloten bijeenkomsten. Daarvoor is het belang van de burgers bij de ontwikkeling van het Wieringerrandmeer te groot.

Inmiddels is door een financiële commissie van Provinciale Staten een onderzoek in voorbereiding is naar de gang van zaken rondom het project Wieringerrandmeer.