Onveilig leerlingenvervoer mag niet

9 november 2005

Onveilig leerlingenvervoer mag niet

Er blijkt dat rolstoelen in het leerlingenvervoer vaak niet worden vastgemaakt. De SP vindt het zorgelijk dat bij het rolstoelvervoer niet alle voorzorgsmaatregelen worden getroffen en heeft schriftelijke vragen gesteld.

Gisteren stond in het Noordhollands Dagblad dat heel vaak rolstoelen in het leerlingenvervoer niet worden vastgemaakt. Dat bleek bij een inspectie van achttien taxibusjes bij Heliomare in Wijk aan Zee op 2 november. In acht gevallen bleek iets niet te deugen en zes keer maakten inspecteurs van Rijks-Waterstaat proces-verbaal op. ‘Bij een eerdere steekproef vorig jaar elders in het land kwam aan het licht dat die externe gordel in 90 procent van de gevallen was vergeten. Dat was reden voor Verkeer en Waterstaat controles te gaan houden. Om chauffeurs en vervoersbedrijven bewust te maken van deze verplichte veiligheidsvoorziening.

De SP vindt het zorgelijk dat bij het rolstoelvervoer niet alle voorzorgsmaatregelen worden getroffen. De fractie heeft schriftelijke vragen gesteld. Wellicht dat de provincie op ‘de juiste knop’ kan drukken zodat ouders er voortaan verzekerd van kunnen zijn, dat hun kinderen veilig naar school komen.

Schriftelijke vragen over leerlingenvervoer