Snoepreisje: Antwerpen en Londen
Snoepreisje: Antwerpen en Londen
De statenCommissie Verkeer gaat binnenkort naar Antwerpen en Londen. Vier dagen in totaal is men weg. Een volstrekt zinloze reis van volksvertegenwoordigers, waarbij vooral veel aan de inwendige en zich amuserende mens wordt gedacht, die ook nog eens belastend is voor het milieu. Dat alles voor heel veel belastingcenten.
De eerste dag van de reis komt men niet verder dan Middelburg. Daar wordt vooral getafeld (lunch en diner) en er wordt overnacht in een hotel. Totaal zo’n 3000 euro wordt er uitgegeven voor iets wat op 1 dag uit en thuis (nog voor het avondeten) afgehandeld had kunnen worden. De agenda van de eerste dag behelst niet meer dan een presentatie.
De tweede dag van de reis bust men naar Antwerpen, ook de bezigheden -nog afgezien van de vraag of ze nuttig zijn- daar hadden gewoon in 1 dag afgehandeld kunnen worden. Met de trein ben je er in 2 uur en iedereen in de Staten heeft een OV-kaart of iets wat er op lijkt, dus de reis was dan ook nog gratis geweest. De bus heeft men waarschijnlijk gekozen om gezamenlijk liedjes te kunnen zingen, wat in een trein natuurlijk niet gaat. Immers, teambuilding is het belangrijkste doel van deze reizen. Totaal zitten we nu al op 8 a 10.000 euro kosten. Kosten die niet nodig waren geweest, als men het op 1 dag had gedaan en met de trein heen en terug had gereist. Kosten die worden opgebracht door de Nederlandse belastingbetaler.
De derde en vierde dag gaan de reis naar Londen. Het programma is tolheffing, iets cultureels facultatiefs en havens bezichtigen. Als men er al iets aan heeft (tolheffing is een landelijk item), dan had men voor heel wat minder geld een provinciaal ambtenaar naar Londen kunnen sturen, die had beide ‘echte’ zaken op 1 dag afgehandeld. Dat was zinvoller geweest. Een ambtenaar heeft kennis van zaken, want het is zijn werkterrein en hij stelt dus ook gerichte vragen en verkrijgt zo informatie waar je ook echt wat aan hebt. Maar daar wordt dus niet voor gekozen.
De statenleden willen alles met eigen ogen zien en omdat het een algemeen geldend gegeven is, dat je van heel veel verplichtingen op elkaar behoorlijk moe wordt (Nederland is het land waar men het vaakst en meest part-time werkt) , moet ook de ontspanning goed geregeld zijn, dus diner, hotel en culturele uitjes maken wat de reizende statenleden betreft verplicht deel uit van de werkreis.
De reis eindigt met een vlucht terug naar Amsterdam. Wat kosten betreft is dat waarschijnlijk iets goedkoper dan de trein onder het kanaal door (die nam men wel heen richting Londen) maar wat milieu betreft, is het dus pertinent veel schadelijker.