Kerosinelozingen rond Schiphol een feit

4 oktober 2005

Kerosinelozingen rond Schiphol een feit

Uit onderzoek onderzoek van milieufederatie blijkt dat het lozen van kerosine door piloten boven Nederland geen zeldzaamheid is. Lozen mag alleen in noodsituaties, maar het schijnt ook te worden gedaan om overgewicht tegen te gaan.

De overheid is terughoudend met het geven van informatie over kerosinelozingen, merkte milieufederatie. En dat terwijl Gedeputeerde Staten (GS) afgelopen voorjaar in antwoord op vragen van de SP beweerde dat de overheid absoluut niet laks was wat betreft kerosinelozingen. GS voegde daar aan toe dat er geen sprake was van een verband tussen gewasschade door kerosine en anderzijds het nabijgelegen vliegveld Schiphol.

Gezien het onderzoek van milieufederatie is de SP geneigd grote vraagtekens te zetten bij de beweringen van GS. De fractie heeft opnieuw vragen gesteld. De SP wil dat GS bij de overheid de wens van milieufederatie ondersteunt en een openbaar registratiesysteem bepleit om de kerosinelozingen te registreren.

Schriftelijke vragen over Kerosinelozingen
Rijk moet ‘nieuwe’ overlast van Schiphol erkennen