Riante ww-regeling voor ex-politici is niet gewenst

26 september 2005

Riante ww-regeling voor ex-politici is niet gewenst

De SP neemt geen genoegen met de antwoorden van de provincie op de vraag waarom Meydam (ex-gedeputeerde), nu hij als burgemeester van Zaanstad ontslag heeft genomen, ww van de provincie krijgt. Dat antwoord is nll: zo staat het in de APPA (naam van de ww-regeling) en wij (provincie) respecteren wat in de APPA staat.

De SP vindt dat regelingen voor politici identiek moeten zijn aan die van de gewone mensen. Volgens de provincie is het leven van een politicus aan veel meer schommelingen onderhevig dan dat van de gewone Nedrelander. De SP weet zeker dat dit gewoon niet waar is. Hoeveel mensen worden op dit moment immers niet afgeschreven bij fabrieken en bedrijven, zonder dat er een goede regeling tegenover staat. Bovendien: Meydam ging uit eigen vrije wil weg. Hij wilde burgemeester worden. De SP vindt een en ander helemaal zuur omdat bij de reorganisatie van het provinciale ambtenarenapparaat de weggestuurde ambtenaar voor dat verliezen van zijn/haar baan vrijwel niets terug krijgt.

De SP heeft de tweede kamerfractie op de zaak Meydam geattendeerd en gezegd dat de APPA-regeling moet worden aangepast.