Geen Noord-Hollandse Gedeputeerdenboot

29 september 2005

Geen Noord-Hollandse Gedeputeerdenboot

Op dit moment onderzoekt Noord-Holland of ze zichzelf een eigen statenjacht kan veroorloven voor Congressen en Partijen. Noord-Holland wil op die manier de provincie als ultieme ‘maritieme provincie’ in de markt zetten. Goed voor het bedrijfsleven en de toeristen. Aldus de Commissaris van de Koningin, Harry Borghouts. De SP is tegen dit soort uiterlijk vertoon, waar geen gewone Noord-Hollander wijzer van wordt.

Tijdens de Sail van afgelopen zomer is de provincie met 130 statenleden (-leden plus aanhang) gefêteerd op de Prins Willem. Er werd met champagne getoost en dat smaakte natuurlijk naar meer. De SP had zich afgemeld voor deze slemppartij. Statenlid ben je namelijk niet om allerlei gratis uitjes binnen te halen, maar ben je om de belangen van gewone mensen te vertegenwoordigen. Die gewone mensen, die honderduizenden bezoekers, zaten niet gratis op de Prins Willem met een champagneflute in de hand, die moesten kaartjes kopen voor een gepeperde toegangsprijs.

De Commissaris van de Koningin denkt het statenschip te kunnen bekostigen met wat overblijft van de kosten voor het nieuw te bouwen Provinciehuis. Mooi is dat. Als er al iets over blijft (en dat wijst er niet op, want ook bij dat -in SP-ogen onzalige- project rijdt de provincie de scheve schaats van ‘glossy opschik’ en ‘met poen valt veel te doen’), dan kan dat geld beter gestopt worden in de Jeugdzorg en het Openbaar Vervoer om maar iets te noemen. Dat zijn namelijk zaken waar noodzakelijk veel geld bij moet.

De SP houdt deze ontwikkeling scherp in de gaten: dat schip komt er niet, als het aan de SP ligt.