Bewoners bepalen waar buslijnen komen
Bewoners bepalen waar buslijnen komen
Dit voorjaar zei de gedeputeerde dat plattelanders geen behoefte hebben aan een bus naar het station, die gaan wel met de auto. De SP geloofde daar niets van en heeft in juni een uitgebreide enquête gehouden onder treinreizigers in West-Friesland. Wat blijkt: mensen willen graag een bus en liefst ook nog regelmatig, om het half uur. De SP heeft de resultaten van de enquête aan de Commissieleden Verkeer aangeboden. De SP vindt dat de provincie bij gebleken behoefte buslijnen weer op gang moet brengen. Alleen zo houd je het platteland leefbaar.
In 2004 was er 2 miljoen euro beschikbaar voor OV-projecten. Die 2 miljoen bleek niet gebruikt, volgens de gedeputeerde omdat geen gemeente belangstelling had getoond om er iets mee te doen.
Deze zomer heeft de SP in West-Friesland waar tegenwoordig geen van de stations met een bus kan worden bereikt, een enquête gehouden onder de gebruikers van het spoor. Een van de vragen was: heeft u behoefte aan een buslijn naar het station? Uit deze enquête blijkt dat een ruime meerderheid vindt dat het station met een bus moet kunnen worden aangedaan. Zo’n antwoord is toch op zijn minst een aanwijzing dat er behoefte bestaat aan een geregeld Openbaar Vervoer, althans onder de bewoners van het Noord-Hollandse platteland.
In de Staten wordt vaak gesproken over het leefbaar houden van het platteland. Bij leefbaar houden hoort het in stand houden van Openbaar Vervoer. Bovendien moeten we niet vergeten dat het opdoeken van buslijnen ook zijn weerslag heeft op de mate van gebruik van het spoor. Ofwel: het ene jaar de buslijn opheffen, betekent veelal het jaar daarop het sluiten van een spoorlijn en zo voort.
Naast de enquête over het OV, hoorden onze medewerkers ook veel klachten over het definitieve gesloten loket, zowel in Hoogkarspel als in Bovenkarspel/ Grootebroek. Waarbij wij in de spits tientallen ouderen hebben geholpen met het verkrijgen van een kaartje uit de automaat. Opmerkelijk was ook dat NS stations ons niet wilde toestaan op het station te enquêteren , terwijl dit onderzoek ook in hun voordeel is. Wij zien de oorzaak vooral in de slechte communicatieve sfeer bij deze organisatie en ook door de te ver doorgevoerde marktwerking en opsplitsing van het bedrijf in verschillende BV’s. Met al zijn eigen persvoorlichters.
De afdeling West-Friesland Oost en de fractie van de SP in de Noord-Hollandse Provinciale Staten, hopen de nut en noodzaak met deze enquête te hebben aangetoond. Met een verbetering van het OV en het creëren van nieuwe buslijnen in West-Friesland en in geheel Noord-Holland Noord in het bijzonder.
Wij zouden graag met de leden van de Commissie WVV (Wegen, Verkeer en Vervoer) nog eens van gedachten wisselen over het OV-net op het platteland. Wellicht dat de provincie ook eens een enquête kan organiseren. Wij geloven namelijk stellig dat vele buslijnen die nu nauwelijks gebruikt worden, behouden kunnen worden door kleine aanpassingen in het traject, aanpassingen waardoor ze weer aantrekkelijk worden voor de gebruikers. Met een enquête kun je ook deze behoeftes toetsen.