Provinciale steunfunctie-instellingen verdienen steun

3 juli 2005

Provinciale steunfunctie-instellingen verdienen steun

Maandag wordt aan de Provinciale Staten gevraagd de deelverordening sociale subsidies aan te passen. Niet vreselijk opwindend, maar schijn bedriegt. De aanpassing wordt gebracht als zijnde een administratief juridische kwestie. Op zich is dat juist, maar als je het hele verhaal er achter kent niet.

Wat is dat verhaal dan? In 2000 hebben de Provinciale Staten besloten dat zij keuzevrijheid krijgen over 20% van het totaal aan projecten die normaliter door de provinciale steunfunctie-instellingen worden uitgekozen. De SP was daar ook voor, want onderwerpen die SP belangrijk vond konden op die manier eventueel via een project ondersteund worden. In de praktijk betekende het zogenaamde 80/20 besluit dat de steunfunctie-instellingen moesten bezuinigen, immers ze hadden opeens 20% minder projectgeld, omdat ook andere niet-provinciale instellingen nu voor subsidie in aanmerking kwamen. Geen statenlid die dat wilde of besefte, toen het besluit werd genomen. Sommige steunfunctie-instellingen die tot op dat moment goed draaiden hebben er flinke problemen door gekregen, reorganisaties en personeel dat af moest vloeien was het resultaat. De signalen kwamen al gauw en de SP was er als de kippen bij om het aan te kaarten. Moest het besluit niet worden herzien? Want echt dit hadden we (wij althans zeker niet) niet bedoeld. De SP stond in die vraag vrijwel alleen. De overgrote meerderheid vond het allemaal wel best.

Nu eindelijk staat er iets op de Statenagenda waardoor het onbedoelde effect van het besluit van 2000 ten minste enigszins kan worden teruggedraaid. En natuurlijk grijpt de SP dat moment aan. De steunfunctie-instellingen verdienen dat steuntje in de rug, want ze staan tegenwoordig wel erg in het verdomhoekje. Er zijn inderdaad problemen bij sommige instellingen, maar daarvoor zijn de Staten zelf voor een groot deel verantwoordelijk. En dat vergeten de partijen kennelijk liefst. De SP vindt dat in hoge mate onterecht. De fractie wil dan ook dat aan de verordening een passage wordt toegevoegd voegen waarin wordt gesteld dat subsidieontvangers voor de uitvoering van het project moeten samenwerken met de provinciale steunfunctie-instellingen.

Provinciale Staten in vergadering bijeen,

Gehoord de discussie over de deelverordening,

Overwegende:

-dat de voorgestelde aanpassing een uitvloeisel is van het destijds genomen besluit, te weten de verdeling 80/20;
-dat in de uitwerking het 80/20 besluit een bezuiniging is gebleken te zijn;
-dat bezuiniging niet het doel was van het 80/20 besluit;
-dat de steunfunctie-instellingen goed werk deden en doen;
-dat de steunfunctie-instellingen voor de niet bedoelde bezuiniging enige compensatie verdienen;

Besluit:

Aan artikel 2 de volgende regel toe te voegen: De subsidieontvangers worden verondersteld samenwerking te zoeken met de provinciale steunfunctie-instellingen voor de uitvoering van het project.

SP-fractie

Mienk Graatsma