Multiple Choice wordt aanbesteed

26 mei 2005

Multiple Choice wordt aanbesteed

Al langer waren er geruchten dat de projecten van de failliete provinciale steunfunctie-instelling Multiple Choice (MC) worden aanbesteed. Gisteren heeft de gedeputeerde toegegeven dat het gerucht waar is. De gedeputeerde heeft verder gezegd dat ze van de aanbieders niet zal eisen met de projecten ook het personeel van Multiple Choice over te nemen. De SP vindt dat zeer onzorgvuldig richting personeel.

De problemen bij Multiple Choice zijn veroorzaakt door bestuur en directie. Het personeel heeft zich in een vroeg stadium van hetgeen directeur en bestuur deed gedistantieerd. Het personeel heeft bovendien zelf haar beklag gedaan over het bestuur en de directeur bij de provincie. De oplossing van Kruisinga: aanbesteding, betekent in feite dat de klokkenluider wordt gestraft en dat is uitermate onredelijk. Bovendien wordt in een klap een heleboel expertise buiten de deur gezet. En dat is te meer erg omdat de afnemers van de cliƫnten van de MC-projecten zich altijd zeer tevreden hebben getoond. De aangekondigde aanbesteding is ook een klap in het gezicht van de twee andere steunfunctie-instellingen Primo en Profor die hadden aangeboden projecten en personeel van MC over te kunnen en willen nemen. Genoemde steunfuncie-instellingen hebben te weinig reserve (noodgedwongen, meer mag van de provincie niet) om bij de aanbesteding mee te kunnen dingen.

De SP zal de uitvoering van de betreffende projecten nauwkeurig in de gaten houden. De gedeputeerde zegt dat het succes er van haar zeer aan het hart gaat. Echter, hoe kan dat als tegelijkertijd de door MC bedachte en inhoudelijk ingevulde projecten nu aanbesteedt worden aan organisaties die niet de feeling met het project hadden als het personeel van MC dat had?

Multiple Choice niet openbaar aanbesteden
Provincie gaat niet in op verzoek MC-personeel