Buurtbus is geen vervanging regulier vervoer
Buurtbus is geen vervanging regulier vervoer
Buurtbusprojecten zijn tegenwoordig erg in. De provincie betaalt lustig mee aan de projecten. Daarbij wil de provincie het voor doen laten komen dat ze veel aan openbaar vervoer doen. Maar niets is minder waar. Vele reguliere buslijnen zijn opgeheven. De buurtbus vangt dat maar gedeeltelijk op.
Het openbaar busvervoer is in de uitverkoop gedaan. De busmaatschappijen die de lijnen van de overheid hebben overgenomen willen winst maken en sluiten dus alle minder drukbezette lijnen. Kaalslag van het openbaar vervoer in de kop van Noord-Holland is daarvan een logisch gevolg. Om die op te vangen wordt nu de buurtbus ingezet, met geld van de overheid.
De buurtbus is natuurlijk op zich een goed ding, maar de bus moet niet als vervanger dienen van het regulier vervoer. Zo is de buurtbus van origine ook niet bedoeld. De buurtbus was extra bovenop en niet in plaats van. De SP vindt het goed dat de provincie meebetaalt aan de projecten. Het openbaar vervoer in de Noordkop is inderdaad heel slecht, en er moet iets gebeuren. Maar de SP vindt dat het je daarbij niet mag laten.
De buurtbus moeten dienen als graadmeter voor regulier openbaar vervoer. Zodra blijkt dat de buurtbus goed bezet is moet het project worden omgezet in een reguliere buslijn. De SP is van mening dat het niet zo kan zijn dat private busmaatschappijen de krenten uit de pap vissen en winst maken en tegelijkertijd de overheid laten opdraaien voor de ‘oninteressante’ want niet winstgevende regiolijnen.
Een motie van die strekking heeft het gisteren in de statenvergadering helaas niet gehaald.