h

Schiphol waarschijnlijk oorzaak verontreinigd regenwater

13 april 2005

Schiphol waarschijnlijk oorzaak verontreinigd regenwater

SchipholAl enkele jaren hebben tuinders in de regio Schiphol problemen als gevolg van gewasschade. Hun producten zijn vervuild door een externe oorzaak. Na onderzoek is vastgesteld dat de externe oorzaak waarschijnlijk gezocht moet worden in het vliegverkeer en de kerosinelozingen. Niettemin heeft de overheid tot nu toe geen maatregelen genomen. De SP wil weten wat de provincie kan doen en of zij eventueel bereid is de tuinders schadeloos te stellen.

Tussen 2002 en nu hebben verschillende onderzoeksbureaus onderzoek gedaan naar de gewasschade in de regio Schiphol. Diverse tuinders in deze regio merken dat hun gewassen schade oplopen door milieuverontreiniging. Sommige tuinders hebben hun bedrijven al moeten opdoeken, omdat hun gewassen onverkoopbaar bleken. Tuinders moeten (in veel gevallen zijn ze zelfs wettelijke verplicht) regenwater gebruiken voor het bewateren van hun gewassen. De verontreiniging lijkt van het regenwater te komen.

Wat de oorzaak van het verontreinigde regenwater kan zijn, is onderzocht. Omdat de schade enkel in deze regio wordt aangetroffen, kan wegverkeer niet als de oorzaak gezien worden. Immers, wegverkeer heb je overal en déze schade is specifiek voor de Schipholregio. Uit onderzoek is verder gebleken dat invloed van industrieel bedrijf in de regio evenmin aannemelijk is. Als enige oorzaak blijft dan over: het vliegverkeer en de kerosinelozingen. Door het WLTO is bevestigd dat er inderdaad koolstofketens voorkomen in het regenwater.

Regenwater is bij uitstek geschikt voor bewatering van gewassen. Regenwater is veel beter dan leidingwater vanwege de toegevoegde stoffen. Ook is regenwater veel beter dan grondwater vanwege de drab die terug in de grond moet gebracht om eventuele dijkschade te voorkomen. En tenslotte is regenwater ook veel beter dan slootwater vanwege het zoutgehalte hierin. Willen tuinders overstappen op grond-, sloot-, dan wel leidingwater (voorzover dat is toegestaan), dan betekent dit een flinke extra kostenpost omdat het gebruikte water eerst gereinigd moet worden.

Tot op heden is de schuldvraag nog niet rond. Het ministerie vindt het te vroeg Schiphol als de oorzaak van de verontreinigingen aan te wijzen. Maatregelen ter compensatie van de gewasschade zijn dan ook tot nu toe uitgebleven. Intussen is al wel min of meer besloten Schiphol geen strobreed in de weg te leggen wat betreft de groei ervan.

De SP wil weten wat de stand van zaken op dit moment is en wat de provincie bereid is te doen, de fractie heeft schriftelijke vragen gesteld.

Schriftelijke vragen over gewasschade in regio Schiphol

U bent hier