Gebaar NUON-topman hoopgevend zoethoudertje

26 april 2005

Gebaar NUON-topman hoopgevend zoethoudertje

Onder grote maatschappelijke druk ziet NUON-topman Ludo van Halderen eenmalig af van zijn korte-termijnbonus. De SP-fractievoorzitter in Noord-Holland Mienk Graatsma ziet dit als een hoopgevend gebaar. Graatsma: "Natuurlijk is dit slechts een zoethoudertje. Het is nu tijd om echt iets te gaan veranderen. De verdiensten van deze topman bedragen nu nog ruim 700.000 euro. Dat is veel te veel geld en niet uit te leggen."

SP'ers wachten NOUN-top en aandeelhouders op voor de aandeelhoudersvergadering in het Hilton Hotel

De SP zal in de Provinciale Staten aansturen op een goede discussie over de buitensporige salarissen en bonussen. Graatsma: "We willen niet elk jaar deze strijd moeten voeren, vandaar dat we het beter nu goed kunnen regelen. Komende week zullen we in de Statenvergadering een statutenwijziging voor NUON bepleiten die dergelijke bonussen onmogelijk maakt."

Het afgelopen jaar waren er heel veel klachten over de administratie bij het Nuon. De acht ton euro jaarsalaris van de directeur had het Nuon daarom beter in kunnen zetten op het aannemen van 40 mensen -voor een jaarsalaris van 20.000 euro- om de administratieafdeling te versterken. De SP is ervan overtuigd dat met die 40 erbij de administratie het afgelopen jaar sneller en beter was afgehandeld.

Activoerders beelden het graaien van de NUON-top uit

Nuon heeft gemeend de directeur voor zijn diensten van het afgelopen jaar te moeten belonen. Maar welke diensten dan? Bij Nuon was immers sprake van een administratieve chaos. Is het een dienst dat families van overleden Nuon-cliƫnten na opzegging van Nuon een brief met welgemeende felicitaties ontvingen voor de verhuizing naar het nieuwe adres? De SP vindt dit verre van een dienst. Tegen deze achtergrond past geen verhoging van het salaris van de directeur. Gebruikelijk is immers dat iemand bij slecht functioneren wordt berispt en gewaarschuwd.

Eigenlijk zou de hele Nuon-directie naar huis gestuurd moeten worden. In een normaal bedrijf zou dat gebeuren. Bij Nuon echter wordt de directie beloond voor haar slechte functioneren. Dat is ongehoord. Nuon moet zich verantwoorden en moet salarisgas terugnemen. Het kan niet zo zijn dat de administratieve chaos van het afgelopen jaar beloond zou worden met een extra salarisbonus voor de directie.

Van Halderen wees vandaag tijdens een aandeelhoudersvergadering een bonus van 97.000 euro af. Graatsma: "Ik hoop dat de klanten nu ook iets terug kunnen zien van dit geld. Na alle ellende met het energiebedrijf in de afgelopen jaren verdienen zij dat zeker."

Noord-Holland spreekt zich uit tegen salaris Nuon