Fractiebudget kan veel lager

1 maart 2005

Fractiebudget kan veel lager

De SP heeft maandag 28 februari als enige partij tegen de voordracht over de verhoging van het fractiebudget gestemd. Vanaf het moment dat in 2003 het dualisme is ingevoerd, wordt er al gesteggeld over dit budget. Voor kritische controleurs, de rol die de Staten in het dualisme hebben, is kennelijk niets zo belangrijk als een eigen budget. In die twee jaar steggelen is het budget gegroeid van ruim 6 ton euro tot ruim 8 ton euro. Oftewel, anderhalf miljoen ouderwetse guldens is sinds de 28e februari het budget van de Statenfracties.

De opbouw van het budget per fractie is als volgt - buiten de eigen persoonlijke vergoeding en onkostenvergoeding vangt elke fractie per lid ruim 5.000 euro per jaar voor ´ondersteuning´, daarnaast wordt per fractie een bedrag toegekend van 23.500 euro voor het aanstellen van een fractiemedewerker, voor ondersteuning dus. De SP vindt die dubbele ondersteuning niet nodig. Helemaal niet nu een en ander ook nog eens niets heeft opgeleverd. Tussen 2003 en 2005 zijn de Statenfracties er vergeleken met de periode daarvoor namelijk bepaald niet kritischer op geworden. De collegepartijen volgen nog altijd braaf grote broer op het pluche. Als dat zo is, waarom dan zo hameren op extra budget? Echter, geen onderwerp in de Staten dat zo gemakkelijk het jawoord krijgt als onderwerpen, waarbij de Staten zelf de direct bevoordeelden zijn. De SP wenst aan deze graaicultuur niet mee te doen en vandaar de tegenstem.