CDA pleit voor censuur

22 maart 2005

CDA pleit voor censuur

Het CDA in Noord-Holland stelt een nieuwe manier van subsidieverstrekking voor, een manier die gesubsidieerde instellingen hun onafhankelijkheid ontneemt. De SP vindt het cruciaal dat de instellingen hun onhankelijkheid behouden en zal het voorstel van het CDA dan ook niet steunen.

Instellingen kunnen, als het aan het CDA ligt, binnenkort niet meer op de gebruikelijke manier subsidie aanvragen. Instellingen zullen moeten reageren op aanbestedeningen vanuit de provincie. Dat betekent feitelijk dat de provincie straks bepaalt waarmee gesubsidieerde instellingen zich bezig houden. Daarmee ontnemen ze de instellingen vrije onderzoeksmogelijkheden en een onafhankelijk kritische opstelling. De SP is fel tegen een dergelijke ontwikkeling. Instellingen moeten ook standpunten in kunnen nemen die niet overeenkomen met die van de overheid. Alleen dan is goed bestuur mogelijk. Een democratie kan niet zonder kritische geluiden.

Vorige week zei minister Van Aardenne van het CDA het te betreuren dat stichtingen die door het rijk gesubsidieerd werden hadden meebetaald aan de filmpjes over de 26.000 uitgeprocedeerde asielzoekers, waarvan al een paar ‘s avonds op Nederland 3 zijn uitgezonden. Van Aardenne vond het niet kunnen dat een stichting die bij het rijk zijn hand ophield, anderzijds meewerkte aan een protest tegen rijksbeleid.

De discussie over wat door de overheid gesubsidieerde organisaties wel en niet mogen doen en zeggen, heeft al eerder plaatsgevonden in Noord-Holland. In november 2004 bij de begrotingsbehandeling zei Fleur Agema van de fractie Agema onder meer dat zij vond dat de Stichting Milieufederatie geen negatieve uitspraken mocht doen over provinciaal milieubeleid. Dat vond zij niet kunnen omdat de stichting door de provincie financieel overeind wordt gehouden. De SP was het toen in november absoluut niet met haar eens, de andere fracties spraken zich minder duidelijk uit.

Van Aardenne heeft nu, anno maart 2005, laten zien dat het CDA ook censuur nastreeft. En we zijn nog niet van de schrik bekomen, of de fractie van het CDA in Noord-Holland doet er nog een schepje bovenop. Deze maand presenteerde zij haar voorstel om subsidies voortaan aan te besteden. Op die manier, aldus het CDA, is er een betere controle mogelijk over wat er met het geld gedaan kan worden. Maar wat het CDA beweert, is gewoon niet waar. Subsidierelaties kunnen namelijk ook nu al, zonder aanbesteding, beëindigd worden als er twijfel is over de besteding er van.

Wat er eigenlijk aan schort in Noord-Holland met de subsidierelaties is de controle. De provincie is jarenlang laks geweest wat het controleren van subsidies betreft. Daaraan is het CDA, deelnemend aan alle colleges tot ver terug, natuurlijk medeschuldig. Dat gebrek aan controle willen ze nu oplossen door subsidies aan te besteden. Het CDA beseft vanzelfsprekend ook dat dit geen oplossing is voor het gebrek aan controle. De SP verdenkt het CDA ervan een andere reden te hebben om met dit voorstel te komen. Door aan te besteden willen ze een veel grotere invloed krijgen op gesubsidieerde instellingen. Daarmee ontnemen ze de instellingen vrije onderzoeksmogelijkheden en onafhankelijk kritische opstelling.

De SP zal het voorstel van het CDA niet steunen. De SP is sowieso geen voorstander van aanbesteding, maar met een onderliggend motief als censuur, is het voor de SP helemaal uit den boze.