Provincie verandert reorganisatieplannen

16 februari 2005

Provincie verandert reorganisatieplannen

Op 10 februari diende de rechtzaak van de Ondernemingsraad (OR) van de provincie tegen de directie van de provincie. De rechtzaak was aangespannen door de OR omdat die wil dat de reorganisatie tijdelijk wordt stilgelegd daar het reorganisatieplan niet goed is uitgewerkt. Tijdens de rechtzaak bleek dat de provincie de reorganisatieplannen heeft aangepast zonder dat dit bekend was bij Statenleden en Ondernemingsraad. De SP vindt het vreemd dat deze veranderingen pas aan het licht kwamen bij de rechtszaak.

De advocaat van de provincie deed tijdens de zitting een paar opmerkelijke uitspraken die door de directie in de persoon van de heer Oppenhuis de Jong niet werden weersproken. Uitspraken zoals:
- het terugbrengen van het aantal ambtenaren met eenderde is geen wet van Meden en Perzen;
- zittende ambtenaren krijgen eerste recht op nieuwe functies bij vacatures en worden zo nodig omgeschoold;
- tweederde van nieuwe functies is gelijk aan oude functies.

Deze uitspraken komen niet overeen met de reorganisatiestukken die aan de Ondernemingsraad en aan de Statenleden zijn gegeven. De uitspraken houden een verandering van toonzetting in waardoor de reorganisatie veel beter te pruimen wordt. Maar vreemd is dat de provincie deze verandering staande de zitting van de Ondernemingskamer presenteert. Hoe geldig zijn de uitspraken? De SP heeft schriftelijke vragen gesteld.

Schriftelijke vragen naar aanleiding van de rechtszitting