Provincie gaat niet in op verzoek MC-personeel

4 februari 2005

Provincie gaat niet in op verzoek MC-personeel

De provinciale steunfunctie-instelling Multiple Choice (MC) die focust op minderheden kampt met problemen. Het personeel van MC wil graag hun werkzaamheden voorlopig voortzetten onder de paraplu van ‘zuster’-instellingen Profor. Gedeputeerde Kruisinga wil aan dat verzoek niet voldoen. De SP vind dat jammer.

De instelling heeft al enige tijd financiële problemen. Volgens het personeel is het bestuur en de directeur verantwoordelijk. De directeur zou bij voortduring buiten het personeel om stappen nemen die schadelijk zijn voor de instelling als geheel. Ook de financiële problemen zouden hierop terug zijn te voeren. Om die reden heeft het personeel vorige week het vertrouwen in genoemde personen opgezegd. Het personeel krijgt alle steun van twee ‘zuster’-instellingen: Profor en Primo. Die zijn bereid de projecten van MC en het personeel dat daarvoor nodig is voorlopig over te nemen. De gedeputeerde heeft daar echter een stokje voor gestoken, zij zegt, althans volgens een bericht in de krant, daar geen belangstelling voor te hebben. De SP vindt dat op zijn zachtst gezegd jammer.

Op dit moment kennen drie provinciale instellingen problemen: MC, het Nisbo (ouderenbond voor migranten) en het RPCP NHN (patiëntenplatform). Bij alledrie is er sprake van een conflict tussen het bestuur van de organisatie en het uitvoerend personeel. Er lijkt sprake van een teneur. Het lijkt de SP zaak dat de provincie in ieder geval beide partijen de mogelijkheid geeft hun zegje te doen. Op dit moment is het zo dat de provincie zegt alleen zaken te willen doen met het bestuur van de organisatie. Conflicten tussen personeel en bestuur is volgens de provincie niet haar zaak. In theorie is dat wellicht waar. Echter de provincie moet niet vergeten dat het hier gemeenschapsgeld betreft en werkzaamheden die van nut zijn voor de inwoners van Noord-Holland. Zo bezien is de opstelling warvoor de provincie kiest te rigide. Ga maar na, het personeel van MC weet voortgang van de provinciale projecten te bewerkstelligen, de provincie maakt korte metten met dit ´succes´ en doet daarmee de inwoners van Noord-Holland tekort.

De SP zou willen dat de gedeputeerde alsnog in overleg gaat met het personeel van genoemde organisaties en heeft schriftelijke vragen gesteld.

Schriftelijke vragen over Multiple Choice