Provincie gaat door met omstreden ontwerp nieuwbouw Provinciehuis

1 februari 2005

Provincie gaat door met omstreden ontwerp nieuwbouw Provinciehuis

In de Statenvergadering van afgelopen maandag is bij meerderheid besloten door te gaan met de plannen voor de nieuwbouw van het Provinciehuis. Dit ondanks grote weerstand onder de bevolking en bij gerenommeerde organisaties die het ontwerp niet zien zitten.

De SP is nooit voor nieuwbouw geweest. Toen in 2000 het besluit werd genomen, vond de SP dat het geld (ettelijke miljoenen euro’s) beter aan iets anders besteed konden worden dan aan een huis voor de provincie. De SP had twee redenen. Ten eerste het feit dat de provincie in de nabije toekomst, zodra de Eerste Kamer haar besluit zou nemen, wat aantal statenleden betreft flink gereduceerd zou worden. Maar nog belangrijker voor de SP was het gegeven dat het plan voor de nieuwbouw op een achterhaald, ronduit ouderwets idee stoelde van alle ambtenaren in een gebouw. Door de technologie die de maatschappij tegenwoordig ten dienste staat, zoals ITC en dergelijke, en de mogelijkheden van thuiswerken, is genoemd uitgangspunt gewoon onzinnig.

Anno 2005 staan deze twee redenen nog altijd als een huis. In de tussentijd is bovendien nog een nieuw college aangetreden dat als een van zijn speerpunten een enorme afslanking van het aantal ambtenaren voorstaat. Dus niet alleen het aantal statenleden krimpt in maar ook het aantal ambtenaren. Een kolossale derde reden dus om tegen deze nieuwbouw te zijn. Immers, het aantal ambtenaren dat na de reorganisatie overblijft, kan dat niet gehuisvest worden in het (in de jaren 70 gebouwde) provinciale gebouw aan het Houtplein?

En dan hebben we het nog niet eens gehad over het ontwerp zelf. Het ontwerp dat in 2000 voor lag bleek in 2003 uiteindelijk te duur in uitvoering. Dit was de reden, waarom gister, 31 januari 2005, opnieuw een besluit moest worden genomen: voor lag een nieuw, minder bewerkelijk ontwerp. Een uitgelezen kans voor de politiek om het ja-woord van 2000 ongedaan te maken. Maar nee dus. De meerderheid van de Statenleden wil nog steeds nieuwbouw. Ook D66 (4 voor, 1 tegen) die in de voorbereiding steeds heftig geprotesteerd heeft.

Het besluit door te gaan, is daarom zo jammer omdat nu al duidelijk is dat de tegenstanders, de organisaties die er weet van hebben en dat uitstekend kunnen beargumenteren -hun verweer staat als een huis-, hebben aangegeven te gaan procederen, als de provincie doorzet. Oftewel: het wordt sint juttemis voor er een paal in de grond gaat en de provincie krijgt met hoge proceskosten te maken. Zonde dus. De SP vindt het terecht dat de nieuwbouw zoveel commotie oproept en dat tegenstanders nu hun gelijk gaan halen bij de rechter. Het gaat hier namelijk om een beschermd stadsgezicht. Het gaat niet aan om naast een monumentaal achttiende-eeuws paleis een glazen kippenhok te plaatsen. Het ontwerp mag dan goedkoper zijn in uitvoering, het is nog altijd vreselijk lelijk en roept enorm veel weerstand op, ook bij gewone Haarlemmers. Tekenend is dat de Monumentenraad maar heel schoorvoetend, na herhaald aandringen van de Commissaris van de Koningin, overstag is gegaan en het nieuwe ontwerp heeft goedgekeurd.