Decentralisatie van de baan, nu nog een beter vervoer

18 februari 2005

Decentralisatie van de baan, nu nog een beter vervoer

De SP is blij dat de minister afziet van decentralisatie van de spoorlijnen in Noord-Holland. Decentralisatie zou de doodslag zijn geweest voor het treinverkeer in Noord-Holland.

Als de decentralisatie zou worden doorgevoerd, is even van Den Helder of Hoorn naar Amsterdam er niet meer bij. Vertrektijden zullen minder goed op elkaar zijn afgestemd en voor elke lijn moet in theorie een kaartje bij een ander vervoersbedrijf worden aangeschaft. Gelukkig heeft de minister dit inmiddels ook begrepen en is de decentralisatie in Noord-Holland van de baan.

Het nieuwe plan van de minister houdt in de aanbesteding van het spoornet in zijn geheel. Aanbesteden van een Nuts-voorziening is en blijft een onding en de SP zal daar tegen blijven ageren. Echter, mocht het spoor werkelijk aanbesteed worden dan is de SP van mening dat het Vervoersplan van de FNV de beste garantie biedt voor een goed en efficient Openbaar Railvervoer. Het FNV-plan wil -heel kort gezegd- minder overhead, minder complexe lijnen, treinen frequenter laten rijden, meer maatwerk en meer efficiency, oftewel de inzet is, veel beter dan het nu is en dat voor minder geld en minder kosten voor de reiziger. In de Tweede Kamer en Noord-Holland zal de SP er alles aan doen dit FNV-plan samen met de vakbonden te realiseren.