SP wil onderzoek naar RPCP NHN

3 januari 2005

SP wil onderzoek naar RPCP NHN

De patiëntenorganisatie RPCP NHN, voluit regionaal patiënten- en clièntenparticipatie Noord-Holland Noord, heeft een grote schuld. De SP heeft hier al eerder schriftelijke vragen over gesteld. De SP zou het liefst zien dat er een onderzoek wordt ingesteld naar de financièle problematiek van de RPCP en naar het reilen en zeilen van het bestuur.

Het Noordhollands Dagblad van 22 december laatstleden kwam met nieuwe gegevens, volgens genoemde krant is de schuld mede veroorzaakt door eigenmachtig optreden van enkele bestuursleden. Zo had een bestuurslid een familielid ingehuurd voor een verbouwing aan het RPCP-pand, een verbouwing die bovendien veel duurder uitviel dan was berekend. Dat is natuurlijk niet meteen gelijk aan fraude, maar het riekt wel. Er zou blijkens het artikel ´meer geld over de balk zijn gegooid´en ook de ontslagvergoeding van de ex-directeur zou op de begroting drukken. Genoemde ex-directeur was in 2001 na een ernstige burn-out vertrokken.

In dit soort gevallen is het normaal dat een stichting recht heeft op reïntegratiebudget. In dit geval lijkt dat niet gebeurd te zijn en vandaar de financiële problematiek waar de RPCP NHN nu in zit. De SP vraagt zich af waarom de RPCP NHN geen aanspraak heeft gemaakt op dat budget. Als dat gebeurt was, was de RPCP NHN wellicht helemaal niet in de problemen gekomen.

De SP heeft schriftelijke vragen gesteld. De SP zou het liefst zien dat er een onderzoek wordt ingesteld naar de financièle problematiek van de RPCP en naar het reilen en zeilen van het bestuur. Dat is belangrijk omdat het RPCP wordt gevoed met geld van de overheid, oftewel gemeenschapsgeld. Met zulk geld moet helder en zuiver worden omgegaan en daarom is inzicht en controle zo belangrijk. In dit geval lijkt de controle onvoldoende te zijn geweest. Om te weten te komen hoe dat kan, is onderzoek geboden.

Schriftelijke vragen over RPCP NHN