Provincie stuurt toch brief aan kabinet

11 januari 2005

Provincie stuurt toch brief aan kabinet

Gedeputeerde Staten heeft een brandbrief gestuurd naar het kabinet over de problemen die de gemeentes in de provincie hebben als gevolg van het huidige kabinetsbeleid. De SP is het uitermate eens met die brief.

Al in oktober bij de begrotingsbehandeling heeft de SP gevraagd om een dergelijke brief te sturen. De immense demonstratie van 2 oktober tegen het kabinetsbeleid lag nog vers in het geheugen. Inmiddels had de VNG, oftewel de verzamelde gemeentes ook een vuist gemaakt door op het Binnenhof in een grote tent hun vergadering te houden. De SP vond het al met al hoog tijd dat ook de provincie haar onmin met het beleid actief bij de Haagse heren onder de aandacht bracht. Ging de provincie nu ook wat doen, was het niet zaak op te komen voor de gemeentes in de provincie, vroeg de SP in de Commissie Financiƫn?

Maar op dat moment wilde de provincie niet aan het voorstel van de SP. Gedeputeerde Poelmann liet geen spaan heel van het idee van SP-fractievoorzitter Mienk Graatsma. Belachelijk, de provincie ging niet met borden de straat op! En ook een brief van het kabinet was geen taak van de provincie, aldus Poelmann.

En ziet, vier maanden later wordt er toch een brief geschreven, een brandbrief nog wel. De SP heeft dus alsnog school gemaakt.