Beschamend optreden statenfracties VVD en CDA in Westerkoggenland

18 januari 2005

Beschamend optreden statenfracties VVD en CDA in Westerkoggenland

Afgelopen donderdagavond nam de gemeenteraad van Westerkoggenland het besluit geen gebruik te maken van de door de provincie geboden mogelijkheid aan de Jaagweg een bedrijventerrein te beginnen. Bij die vergadering waren ook de twee statenfractievoorzitters van de VVD en het CDA aanwezig. Deze statenleden hebben geprobeerd de gemeenteraadsleden in de wandelgangen onder druk te zetten.

Daarmee treden ze in het voetspoor van de VVD-voorman (toen nog) de heer Meijdam. Toen de gemeenteraad van Wieringen in december 2004 de intentieovereenkomst inzake het Wieringerrandmeer niet wilde tekenen, reisde Meijdam spoorslags af om verhaal te halen. Wieringen hield stand en schudde Meydam als een lastige bromvlieg van zich, Westerkoggenland idem dito.

De SP is van mening dat genoemde partijen een zeer slechte beurt hebben gemaakt. Ze hebben de provincie als volksvertegenwoordigend orgaan in diskrediet gebracht en daarmee dus alle partijen die daarin zitting hebben. De SP heeft genoemde leden een Open Brief gestuurd.

[Amsterdam, 17 januari 2004]

Open brief aan de heren Kraak, Butter, Bond en Bruins Slot, leden van provinciale staten van Noord-Holland

Afgelopen donderdagavond 13 januari heeft de gemeenteraad van Wester- Koggenland besloten geen gebruik te maken van de door de provincie geboden mogelijkheid langs de Jaagweg een bedrijventerrein te beginnen.

Deze gemeenteraad is een op zichzelf staand orgaan van volksvertegenwoordigers, gekozen door de inwoners van de gemeente. U heeft ten aanzien van bovengenoemd besluit de leden van deze raad/ college onder druk gezet en geprobeerd hen de les te lezen, nota bene de statenfractievoorzitters van zowel de VVD als het CDA! Het is u gelukkig niet gelukt het besluit van de raad te beïnvloeden.
Uw optreden is bij de leden van de raad in slechte aarde gevallen. U heeft onzes inziens de reputatie van het openbaar bestuur van PS geschaad. Wij krijgen daar ook een tik van mee en dat is reden genoeg om u aan te schrijven.

Wij zijn stomverbaasd over uw gebrek aan respect voor de standpunten en de mening van de raad van Wester-Koggenland. U treedt met uw optreden in het voetspoor van de vroegere gedeputeerde Meijdam. Toen de raad van de gemeente Wieringen in december 2004 besloot de intentieovereenkomst Wieringerrandmeer niet te tekenen, is de heer Meijdam met spoed afgereisd om de gemeente alsnog op andere gedachten te brengen. Dat viel zeer verkeerd en u had dus beter kunnen weten.
Het feit dat u toch in actie bent gekomen, moet een reden hebben. Wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat er meer achter zit dan het halen van uw eigen gelijk en vragen ons af wiens belang u probeert te behartigen. Heeft het iets te maken met uw contacten met de firma Ooms, die veel grond bezit in de directe omgeving?

Wij hopen dat u uw onsmakelijke acties zult stoppen en niet blijft proberen om achter de schermen alsnog uw zin te krijgen.

Met vriendelijke groet,
Namens de statenleden van de SP
Mienk Graatsma.

Jaagweg toch gered