Vraagtekens bij instaptarief

11 oktober 2012

Vraagtekens bij instaptarief

Bij de laatste verhoging van het instaptarief voor de bussen in Noord-Holland is een compensatie opgenomen voor reizigersuitval als gevolg daarvan. Voor de fracties van SP en PvdA genoeg reden om bij verantwoordelijk VVD-gedeputeerde Post om opheldering te vragen. SP-fractievoorzitter Remine Alberts: “Als gevolg van het openbaar aanbesteden van en de bezuinigingen op het busvervoer zijn reizigers weggebleven. Nu zouden de reizigers die overblijven de busmaatschappij daarvoor moeten compenseren? Onbegrijpelijk!”

SP en PvdA willen van Gedeputeerde Staten weten hoe de stijging van het instaptarief is opgebouwd en of er verschil bestaat met andere concessies. Ook willen de fracties weten of de reizigersuitval wordt bijgehouden en of daar al resultaten van bekend zijn. Alberts: “Wanneer er geen uitval is opgetreden, moet het geïnde geld natuurlijk gewoon worden teruggegeven. Reizigers hoeven de kas van Connexxion niet te spekken, dat lijkt mij duidelijk.”

Aanbesteden van het openbaar vervoer en alle verdere contacten met de vervoerder lopen volledig via het college van Gedeputeerde Staten.

Schriftelijke vragen over de indexering van het instaptarief openbaar vervoer.

10 oktober 2012.

Inleiding

Tijdens een bijeenkomst met de reizigersadviesraad Rocov Noord-Holland werd verteld dat het instaptarief voor het openbaar vervoer verhoogd was met 3,84%. Ook werd verteld dat in dat tarief een compenserend bedrag was opgenomen voor teruglopend reizigersaantal als gevolg van die tariefstijging.

Daarover de volgende vragen:

1. Klopt het dat het instaptarief is verhoogd met 3,84%? Zo nee, wat is dan het juiste indexeringspercentage?
2. Is het juist dat in dat percentage ook een bedrag is opgenomen om reizigersuitval als gevolg van de tariefstijging op te vangen? Zo nee, dan graag een toelichting.
3. Is over deze tariefstijging advies gevraagd aan Rocov? Zo ja, wat was het antwoord van Rocov daarop? Zo nee, waarom is er geen advies gevraagd?
4. Bent u het met mij eens dat het vreemd is om de mogelijke reizigersuitval als gevolg van de tariefstijging af te wentelen op reizigers die nog wel voor het openbaar vervoer kiezen? Graag een toelichting.
5. Heeft u met de vervoerder afgesproken dat er wordt bijgehouden wat de reizigersuitval is sinds de invoering van de tariefsverhoging? Zo ja, wat is daarvan de uitkomst? Zo nee, waarom niet?
6. Indien er geen sprake is van reizigersuitval bent u van plan om de compensatie terug te vorderen? Zo ja, wanneer kunnen we dat verwachten? Zo nee, waarom niet?
7. Wanneer is voor het laatst met PS gesproken over tarieven in het openbaar vervoer?
8. Hoe verhoudt het nieuwe instaptarief zich met het instaptarief dat in andere concessies wordt gerekend? Kunt u ons de vergelijking van de instaptarieven doen toekomen ter verduidelijking?

De leden van Provinciale Staten,
R. Alberts (SP) en N. Ajouaau (PvdA).