Gebruik dienstauto door gedeputeerden onder de pet

28 februari 2011

Gebruik dienstauto door gedeputeerden onder de pet

Het lijkt er sterk op dat Gedeputeerde Staten van Noord-Holland het gebruik van de dienstauto door gedeputeerden onder de pet wil houden. Pogingen van de SP om hierin inzicht te krijgen blijven nu al bijna twee weken onbeantwoord door het college van VVD, PvdA, CDA en GroenLinks.

Op 16 februari heeft de SP aan commissaris Johan Remkes (VVD) verzocht op korte termijn geïnformeerd te worden over de regels die gelden voor het gebruik van de dienstauto-met-chauffeur door gedeputeerden die deelnemen aan debatten die primair in het teken staan van hun partijlidmaatschap en hun verkiezing als kandidaat voor hun partij. De stand van zaken na twaalf dagen: niet voldaan aan het verzoek.

De commissaris schijnt met vakantie te zijn en het verzoek is doorgezonden aan loco-commissaris Elisabeth Post (VVD). Op 24 februari heeft de SP de commissaris en de loco-commissaris een rappel gestuurd. Van Post (VVD) hoort de SP echter ook niets. Op deze manier zou de indruk kunnen ontstaan dat er zaken te verbergen zijn met betrekking tot het gebruik van de dienstauto door gedeputeerden en dat men dit onder de pet wil houden tot na 2 maart. De SP zou dat ten zeerste betreuren. De inwoners van Noord-Holland en Provinciale Staten hebben recht op de gevraagde informatie.

Update 1 maart 2011:

Waar statenleden soms meer dan 30 dagen moeten wachten op de antwoorden op hun schriftelijke vragen, volgt nu de beantwoording al na één dag. Blijft de vraag waarom het nodig is om officiële schriftelijke vragen in te dienen, als de antwoorden op feitelijke vragen na twaalf dagen nog niet beantwoord zijn. Gedeputeerde Staten hadden de regels die gelden voor het gebruik van de dienstauto, waarom werd gevraagd, gewoon kunnen verstrekken.

De beantwoording van de vragen door Gedeputeerde Staten is echter onvolledig. Zo wordt de “instructie dienstauto’s” waar naar verwezen wordt niet bijgevoegd, hoewel wel gevraagd is per omgaande een afschrift van de regels te verstrekken. Ook de volledige opgave van ritten met de dienstauto’s tussen 1 februari en 2 maart 2011, waarom is gevraagd, wordt niet verstrekt.

In het Noordhollands Dagblad is een artikel verschenen met de kop “Misbruik dienstauto door gedeputeerden”. In het artikel wordt gesteld dat de SP misbruik heeft geconstateerd. Dit is onjuist. In de schriftelijke vragen heeft de SP juist gevraagd of de gedeputeerden Post en Driessen naar bijeenkomsten zijn gereisd per dienstauto. Over gedeputeerde Baggerman zijn wij getipt dat zij met de dienstauto naar Alkmaar is gekomen. De SP heeft gevraagd of dit juist is. Als politieke partij hebben wij geen invloed op de inhoud van artikelen die journalisten schrijven naar aanleiding van onze schriftelijke vragen.

Hieronder staat de letterlijke tekst van de schriftelijke vragen.

Inleiding

Op 2 maart 2011 vinden de statenverkiezingen plaats. In de aanloop naar de verkiezingen zijn en worden er weer veel debatten georganiseerd, waar kandidaat-statenleden met elkaar in debat gaan over de periode 2011-2015. Aan deze debatten nemen ook kandidaat-statenleden deel die op dit moment lid zijn van uw college van Gedeputeerde Staten.

Op 16 februari jl. heeft de SP aan commissaris Remkes (VVD) verzocht op korte termijn geïnformeerd te worden over de regels die gelden voor het gebruik van de dienstauto-met-chauffeur door gedeputeerden die deelnemen aan debatten die primair in het teken staan van hun partijlidmaatschap en hun verkiezing als kandidaat voor hun partij.

De commissaris was met vakantie en het verzoek is doorgezonden aan loco-commissaris Post (VVD). Op 24 februari jl. heeft de SP de commissaris en de loco-commissaris een herinnering gestuurd. Van Post (VVD) hoort de SP echter ook niets. De stand van zaken na twaalf dagen: nog niet voldaan aan het verzoek.

Daarom nu op grond van artikel 45 van het reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van Provinciale Staten van Noord-Holland 2007 de volgende schriftelijke vragen.

Vragen

1. Welke regels gelden er voor het gebruik van de dienstauto-met-chauffeur door gedeputeerden die deelnemen aan activiteiten en debatten die primair in het teken staan van hun partijlidmaatschap en hun verkiezing als kandidaat voor hun partij? Wilt u aan Provinciale Staten per omgaande een afschrift (met bronvermelding) van deze regels doen toekomen.

2. Vinden Gedeputeerde Staten het getuigen van een adequate informatievoorziening aan Provinciale Staten dat een lid van Provinciale Staten van Noord-Holland na twaalf dagen nog geen antwoord krijgt op een vraag om feitelijke informatie? Antwoord graag toelichten.

3. Op 24 februari jl. was gedeputeerde Post (VVD) aanwezig bij een verkiezingsdebat in Amsterdam. Was de gedeputeerde daar met de dienstauto?

4. Op 24 februari jl. was gedeputeerde Post (VVD) ook aanwezig bij een verkiezingsdebat in Amstelveen. Was de gedeputeerde daar met de dienstauto?

5. Op 22 februari jl. was er een verkiezingsdebat in Alkmaar. De SP heeft vernomen dat gedeputeerde Baggerman (PvdA) daar was met de dienstauto. Is dat juist?

6. Op 11 februari jl. was gedeputeerde Driessen (VVD) aanwezig bij de taartenactie van de VVD-statenfractie in Hippolytushoef. Was de gedeputeerde daar met de dienstauto?

7. Op 11 februari jl. was gedeputeerde Driessen (VVD) ook aanwezig bij de taartenactie van de VVD-statenfractie in Bennebroek/Heemstede. Was de gedeputeerde daar met de dienstauto?

8. Welke ritten met de dienstauto maken c.q. hebben de zeven gedeputeerden gemaakt in de periode 1 februari t/m 2 maart 2011. Per gedeputeerde vernemen wij graag een volledige opgave van de bestemming, het doel en de aard van het bezoek, waarbij met de dienstauto is gereisd.