Stop onjuiste berichtgeving over ov-chipkaart

8 september 2009

Stop onjuiste berichtgeving over ov-chipkaart

Gedeputeerde Post (VVD) moet stoppen met het verkondigen van onwaarheden over de ov-chipkaart in Noord-Holland. Ook is het hoog tijd dat Gedeputeerde Staten afstappen van hun vrijwel kritiekloze positieve grondhouding over de invoering van de ov-chipkaart in Noord-Holland.

De leden van de commissie wegen, verkeer en vervoer ontvingen een brief van gedeputeerde Post die onwaarheden bevat over de ov-chipkaart. Ten onrechte meldt zij dat in Noord-Holland geen compensatieregeling bestaat voor busreizigers met een strippenkaart die willen overstappen op de metro in Amsterdam. Zo'n compensatieregeling bestaat wel degelijk en wel op station Amsterdam Bijlmer. De gedeputeerde noemt dergelijke compensatieregelingen (waarvan een variant in Rotterdam geldt) bovendien ingewikkeld. De reizigers kunnen echter gewoon bij de chauffeurs van de Utrecht- en Flevolandlijnen (Connexxion) een kaartje krijgen, waarmee ze de poortjes van de metro kunnen openen. Daar is niets ingewikkelds aan.

De SP is het verder niet eens met de positieve grondhouding van het college van VVD, PvdA, CDA en GroenLinks ten aanzien van de ov-chipkaart. Zolang aan een aantal belangrijke criteria niet voldaan is, waaronder de zogenoemde elf reizigerseisen, wil de SP dat de ov-chipkaart niet ingevoerd wordt als enig geldig vervoerbewijs.