SP wil inspraak over openbaar vervoer mogelijk maken

1 november 2007

SP wil inspraak over openbaar vervoer mogelijk maken

Op 8 november vergadert de commissie voor wegen, verkeer en vervoer over het programma van eisen voor de aanbesteding van het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord. De voorzitter van de commissie, Nel Eelman van het CDA, heeft besloten dat inwoners op dit agendapunt niet mogen inspreken.

De SP is het hier volstrekt niet mee eens en heef bezwaar aangetekend. Weliswaar stond het onderwerp als zodanig al eerder op de agenda van de commissie, maar nu gaat het om de reacties van de gemeentebesturen en de reactie van Gedeputeerde Staten. Dit zijn nieuwe aspecten en vormt nieuwe informatie, dus inspraak van inwoners op deze aspecten is wat de SP betreft zeker op zijn plaats. Gezien de nogal rampzalige vooruitzichten voor het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord vinden wij: hoe meer insprekers, hoe beter.

Het besluit om dit agendapunt uit te sluiten van inspraak is volgens de SP niet alleen inhoudelijk ongewenst, maar ook in strijd met artikel 17 van het reglement van orde voor de statencommissies. Bert Putters: "Ik heb de voorzitter en de griffier van de commissie vandaag met klem verzocht eventuele insprekers gewoon aan het woord te laten."