h

Verkeerd vervoersplan

2 oktober 2007

Verkeerd vervoersplan

Het college wil het provinciaal verkeer- en vervoersplan (PVVP) actualiseren. Hierbij staan de twee “oude” uitgangspunten nog steeds centraal.

Het eerste uitgangspunt is het onverminderd doorgaan met het uitbreiden van de wegcapaciteit. Iedereen weet dat extra asfalt geen duurzame oplossing is voor de files, maar VVD, PvdA, CDA en GroenLinks in Noord-Holland hebben er torenhoge verwachtingen van. Het tweede uitgangspunt is dat extra openbaar vervoer afhankelijk wordt gemaakt van extra asfalt. Alleen als er voor € 200 miljoen extra asfalt komt, investeert de provincie ook in € 200 miljoen openbaar vervoer.

Zo is het immers besloten bij het vaststellen van de extra investeringsimpuls Noord-Holland (EXINH). De SP opperde destijds om slechts € 50 miljoen aan wegen te besteden en € 350 miljoen voor openbaar vervoer, maar daar wilde de andere fracties niets van weten. Het moest en zou 200/200 blijven.

De SP vindt die verhouding totaal scheef. Bovendien is het afhankelijk maken van extra openbaar vervoer van extra asfalt kunstmatig en inhoudelijk ongewenst. Zolang het college doorgaat met dergelijke gecombineerde voorstellen, kan de SP daarmee niet instemmen. Als het college bereid is voorstellen voor openbaar vervoer los te koppelen van voorstellen voor asfalt, kunnen wij de OV-plannen steunen. Helaas zijn VVD, PvdA, CDA en GroenLinks daartoe tot op heden niet bereid.

Om deze reden heeft de SP tegen de actualisatie van het PVVP gestemd, waarbij wel aangegeven is dat wij voor investeringen in het openbaar vervoer zijn. De SP heeft zich nooit verbonden aan, en is dus niet gebonden aan, het zouteloze asfaltcompromis waarmee VVD en GroenLinks elkaar al jaren in de houdgreep houden.

U bent hier