Kaalslag dreigt voor openbaar vervoer in Noord-Holland Noord
Kaalslag dreigt voor openbaar vervoer in Noord-Holland Noord
Het programma van eisen voor de aanbesteding van het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord, dat VVD, PvdA, CDA en GroenLinks hebben opgesteld, vormt een bedreiging voor het openbaar vervoer. Eén van de buslijnen die met voortbestaan worden bedreigd is lijn 234. De SP is een verklaard tegenstander van het openbaar aanbesteden van openbaar vervoer.
Bus 234 mag niet worden opgeheven. Het voortbestaan van de buslijn tussen Wervershoof en Amsterdam is niet zeker. Gedeputeerde staten hebben de lijn niet als verplichte lijn opgenomen in het programma van eisen voor de aanbesteding van het busvervoer in Noord-Holland Noord. De SP vindt bus 234 van groot belang voor studenten en forensen uit West-Friesland die in Amsterdam studeren of werken. Het wegbezuinigen van buslijnen leidt bovendien tot nog meer files in de randstad.
In de besluitvorming heeft de provincie verschillende getallen gehanteerd over de gemiddelde bezetting van de buslijn. Na commentaar heeft de provincie toegegeven dat de bezetting van de bus beter is dan eerst is gemeld, maar desondanks zetten gedeputeerde staten zich niet in om deze lijn te behouden. De SP vindt dit een vreemde gang van zaken en is het bovendien niet eens met het standpunt van het provinciebestuur.
Om het belang van bus 234 te benadrukken gaat de SP reizigers tellen in de bussen. SP-statenleden Bert Putters en Harald Bos willen met eigen ogen zien wat er klopt van de cijfers die de provincie hanteert. Bert Putters zal op 11 oktober om 6.30 uur instappen bij de halte gemeentehuis in Wervershoof. Harald Bos maakt op 16 oktober de rit van 17.30 uur uit Amsterdam.
Statenlid Harald Bos: "Het is onbegrijpelijk, dat waar het college de zogenaamde voordelen van marktwerking propageert, datzelfde college met zo'n mager programma van eisen komt. Blijkbaar moeten we verslechteringen accepteren. Hoezo, voordelen van marktwerking?"