Borghouts (GroenLinks) maakt golfbaan in Bovenkerkerpolder mogelijk

30 oktober 2007

Borghouts (GroenLinks) maakt golfbaan in Bovenkerkerpolder mogelijk

De aanleg van het omstreden golfcomplex in de Bovenkerkerpolder wordt planologisch mogelijk gemaakt door de commissaris van de koningin, Harry Borghouts. Saillant is dat Borghouts lid is van GroenLinks.

Het collegebesluit gaat lijnrecht in tegen het massale protest dat inwoners van Amstelveen en omgeving en natuur- en milieuorganisaties tegen de komst van het golfcomplex hebben getoond. Het genieten van de rust en de ruimte in het natuur- en stiltegebied de Bovenkerkerpolder is volgens de meerderheid van Gedeputeerde Staten ondergeschikt aan het (economisch) belang van een golfbaanexploitant. De gedeputeerden Sascha Baggerman en Peter Visser (beiden PvdA) en Albert Moens (GL) hebben volgens de openbare besluitenlijst tegen het onderdeel "golfbaan Amstelveen" gestemd.

Als voorzitter van het college heeft Borghouts een doorslaggevende stem als de stemmen staken. Als Borghouts in de vergadering aanwezig was (wat de besluitenlijst overigens niet vermeldt) had zijn tegenstem de doorslag gegeven. Als Borghouts in de vergadering niet aanwezig was, had hij blijkbaar belangrijkere dingen te doen dan het beschermen van een waardevolle polder. In beide gevallen geldt: een natuurlijke Bovenkerkerpolder is voor een commissaris die lid is van GroenLinks niet belangrijk genoeg. De SP vindt dit een uiterst wrange conclusie.

De SP roept inwoners en organisaties op hun verzet niet te staken, maar zich ook de komende tijd in te blijven zetten om de aanleg van het golfcomplex te voorkomen. Provinciale Staten, die uiteindelijk beslissen, moet duidelijk gemaakt worden dat de aanleg van een golfcomplex absoluut onwenselijk is. VVD en CDA zijn in Provinciale Staten in de minderheid. Ook tegen toekomstige besluiten van de gemeente Amstelveen zal bezwaar gemaakt kunnen worden. De protestbeweging moet duidelijk zichtbaar en hoorbaar blijven, in het belang van de natuur en de polder.

Naschrift 8-11-2007 afkomstig van de website van de stichting Bovenkerkerpolder Natuurlijk: Niet groen, niet links, maar volgens de etiquette. In de vergadering van Gedeputeerde Staten van 30 oktober heeft commissaris van de koningin Harry Borghouts (GroenLinks), "conform de bestuurscode" als stemmen staken, meegestemd met de portefeuillehouder ruimtelijke ordening Hooijmaijers (VVD). De stem van Borghouts had de doorslag kunnen geven ten gunste van de Bovenkerkerpolder. Helaas vindt de heer Borghouts de belangen van de ongeschreven bestuurlijke code belangrijker dan die van de eigen bevolking. Een stem die niet groen en niet links is, maar volgens de etiquette. Borghouts heeft zijn stemgedrag gemotiveerd aan een van onze steunbetuigers, die hem hierop had aangesproken.