Start actie SP tegen herindeling Gooi en Vechtstreek

23 augustus 2007

Start actie SP tegen herindeling Gooi en Vechtstreek

Vandaag start de publieksactie van de SP-statenfractie tegen de gemeentelijke herindeling in de Gooi en Vechtstreek. Het college van Noord-Holland (bestaande uit VVD, CDA, PvdA en GroenLinks) wil Muiden, Weesp, Naarden en Bussum samenvoegen tot één mega-gemeente van 80.000 inwoners. Vanavond deelt SP-statenlid Harald Bos de eerste flyers en actiekaarten uit op het sluis- en bruggenfeest in Weesp. Inwoners kunnen de tekst van de actiekaart ook kopiëren vanaf deze website (zie hieronder).

Actiekaart: Mijn mening!
Mijn mening is dat een herindeling van Muiden, Weesp, Naarden en Bussum een slechte zaak is. Een mega-gemeente met 80.000 inwoners is voor mensen niet herkenbaar en het bestuur van zo’n gemeente staat veel te ver van de bevolking af. De bestuurskracht van de bestaande gemeenten kan, als dat nodig is, ook met andere maatregelen vergroot worden. Daarvoor is een gemeentelijke herindeling niet nodig. Laat staan de variant waarbij alle vier de huidige gemeente worden opgeheven.

Gedeputeerde Moens (GroenLinks) meet het draagvlak voor de herindeling ten onrechte af aan de “steun” vanuit de gemeenteraden van Muiden, Weesp, Naarden en Bussum. Omgerekend naar het aantal inwoners dat de gemeenteraadsleden vertegenwoordigen is een meerderheid van 57% juist tegen het herindelingsplan. De enige manier om het standpunt van de inwoners goed te kunnen meten is het organiseren van een officieel referendum.

Daarom:
1. Gedeputeerde Moens: hef mijn gemeente niet op!
2. Provincie- en gemeentebestuur: organiseer een officieel referendum!

Naam: …………………………
Adres: …………………………
Handtekening: ………………

Stuur de actiekaart op naar de SP: De Witttenstraat 160, 1052 BC Amsterdam. Wij zullen de actiekaarten aanbieden aan het college.

Het is belangrijk óók een officiële "zienswijze" in te dienen bij Gedeputeerde Staten. Dit moet voor 15 oktober. Meer informatie over het indienen van een zienswijze vindt u op de website van de provincie: www.noord-holland.nl.