SP bezoekt Den Helder

27 augustus 2007

SP bezoekt Den Helder

Fred Gersteling, Richard de Graaf en Harald Bos van de SP-statenfractie hebben op 24 augustus een werkbezoek aan Den Helder gebracht. Het is belangrijk als statenlid niet alleen in commissies en staten te vergaderen, maar ook ter plaatse te gaan kijken en spreken met mensen die ter zake deskundig zijn. De werkelijkheid ziet er vaak anders uit dan in beleidsvoorstellen en rapporten wordt weergegeven.

Samen met de Helderse SP-raadsleden Rachel Post en Mariska van Nijendaal bezochten we ’s ochtends het project De Nollen. Hier kregen we een rondleiding en uitleg over de kunstwerken die op het terrein zijn geplaatst. Rachel Post vertelde ons iets over de geschiedenis van De Nollen. Het is een prachtig natuurgebied, dat helaas voor de bevolking niet meer vrij toegankelijk is. Toegang is slechts mogelijk op bepaalde uren van de week en alleen in combinatie met een rondleiding voor 10 euro per persoon. Voor mensen met een lager inkomen is dit een behoorlijke drempel. De SP in Den Helder maakt zich hier terecht al geruime tijd druk om. De provincie Noord-Holland subsidieert met maar liefst 400.000 euro de uitbreiding van het project.

Na een lunch op een museumschip stond een bezoek aan het Helderse bedrijf Multimetaal op het programma. Multimetaal is een familiebedrijf en met ruim 100 werknemers een grote werkgever in Den Helder. Bovendien zorgt Multimetaal ook voor werkgelegenheid bij andere bedrijven in de Noordkop waarmee het zaken doet. Met de directeurs spraken we over de langdurige rechtzaken waarin het bedrijf met de gemeente Den Helder en de Staat verwikkeld is. De marine wil het terrein waarop het bedrijf is gevestigd hebben. Dat gaat niet zonder slag of stoot omdat het bedrijf na een reeks rechtzaken gedwongen moet verhuizen. Ook kwam ter sprake dat het moeilijk is om aan voldoende goed opgeleide arbeidskrachten te komen. Tenslotte kregen we een rondleiding door het bedrijf.

Het was een aangename en leerzame dag met aanknopingspunten voor provinciaal beleid. De SP gaat na welke voorstellen gedaan kunnen worden.