Overheden moeten buitenlandbezoeken met elkaar afstemmen

26 juli 2007

Overheden moeten buitenlandbezoeken met elkaar afstemmen

Bewindspersonen gaan regelmatig op dienstreis over de grens. Voormalig wethouder van Amsterdam, Mark van der Horst, ging in zijn wethouderstijd bijvoorbeeld regelmatig in het jaar naar Ghana, gedeputeerde Hooijmaijers is sinds zijn aantreden alweer vele malen naar China afgereisd en naar Cannes, en zo voort. Doel van die dienstreizen is: helpen uitvoering geven aan beleid van de overheid waar de bewindsvoerder bij in dienst is. Dus: Ghana leverde uiteindelijk Amsterdam iets op, Cannes en China de Noord-Hollanders. (Althans dat is het verhaal.) Het kabinet heeft nu besloten dat dienstreizen beter op elkaar moeten worden afgestemd en meer gericht op de brede belangenbehartiging van Nederland als geheel. De SP vindt dat een goed idee. Dago Wellink: 'Nu is het feitelijk zo, dat Nederlandse overheden de wereld bereizen en met elkaar concurreren om iets binnen te halen voor hun stukje Nederland. Dat is natuurlijk idioot. Als er al dienstreizen worden gemaakt, maak ze dan zo effectief en resultaatrijk mogelijk, voor heel Nederland.' De fractie wil van het college weten of zij ingaan op het verzoek van het kabinet, en heeft schriftelijke vragen gesteld.

De ministerraad heeft op 29 juni 2007 ingestemd met de introductie van de Agenda Strategische Bedrijvenmissies. Deze agenda moet ervoor zorgen dat bedrijvenmissies naar het buitenland beter op elkaar zijn afgestemd en meer gericht zijn op de brede belangenbehartiging van de Nederlandse economie. De agenda wordt gericht op een aantal focuslanden en heeft betrekking op een periode van vier jaar om optimale spreiding en afstemming mogelijk te maken.

Jaarlijks vinden bedrijvenmissies plaats onder leiding van de Nederlandse overheid en andere maatschappelijke partijen. Missies onder leiding van een rijks-, provinciaal of gemeentelijk bewindspersoon vormen een goed instrument om bedrijven toegang te verschaffen tot nieuwe markten. Dit geldt vooral voor die landen waar een sterke overheidsinmenging in de economie is. Naast een eigen inhoudelijk thema krijgt elke bedrijvenmissie een bredere uitstraling en een rol in de behartiging van Nederlandse economische belangen. Er is winst te behalen als missies geen afzonderlijke gebeurtenissen zijn, maar op elkaar aansluiten en dezelfde gelijkluidende boodschap over Nederland laten horen. Het kabinet hanteert als boodschap: “Nederlandse bedrijven zijn pioneers in international business”. Per bestemming en doel van een missie kan op dit thema worden voortgeborduurd.

Het ministerie van Economische Zaken biedt logistieke, organisatorische en pr-ondersteuning aan. Elke bewindspersoon blijft verantwoordelijk voor het programma en de inhoud van zijn bedrijvenmissie. Op een speciale website zullen de bedrijvenmissies inzichtelijk worden gemaakt en kunnen ook missies van andere partijen worden aangemeld.

VRAGEN:

In het kader van de Agenda Strategische Bedrijvenmissies heb ik de volgende vragen aan u:

Graag verneem ik wat u vindt van het initiatief van staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken om de bedrijvenmissies naar het buitenland beter op elkaar af te stemmen teneinde een brede belangenbehartiging van de Nederlandse economie mogelijk te maken?

Is uw college bereid om alle provinciale bedrijvenmissies naar het buitenland aan te melden bij het ministerie van Economische Zaken teneinde die missies voor een ieder (met name voor het bedrijfsleven dat eventueel wil participeren) inzichtelijk te maken? Indien u niet bereid bent om alle bedrijvenmissies aan te melden, verneem ik graag de reden.

Graag verneem ik of u bereid bent om – mede in het kader van landelijke afstemming en participatie - bij provinciale bedrijvenmissies gebruik te maken van de logistieke, organisatorische en pr-ondersteuning van het ministerie van Economische Zaken? Zo neen: dan verneem ik graag de reden.