Provincie bekent schuld inzake Chipshol

16 februari 2007

Provincie bekent schuld inzake Chipshol

De provincie heeft een schikking getroffen met projectontwikkelaar Chipshol. De SP is daar blij om. 'Het was een slepende zaak die wij keer op keer hebben aangekaart in de provincie, maar die wees tot nu toe elke schuld van zich af, terwijl zelfs een ezel begreep dat de provincie hier ontzettend fout zat. Een fout die ons burgers vele miljoenen gemeenschapsgeld kost, daar verandert de schikking weliswaar niets aan, maar dat konden wij niet meer voorkomen, de fout was al gemaakt. Het is wel mooi dat nou de gerechtigheid zegeviert en dat wij gelijk krijgen', aldus Mienk Graatsma.

In het persbericht van de provincie saat het volgende: De provincie heeft in 2000 en 2002 in verband met de aanleg van de N201 haar goedkeuring onthouden aan het bestemmingsplan dat het Chipshol mogelijk zou maken haar bouwplannen voor het Groenenbergterrein te verwezenlijken. Dit bleek echter niet terecht. Vanwege de vertraging in de bebouwing van het Groenenbergterrein werd de provincie eerder door het Gerechtshof in Amsterdam veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding. De hoogte hiervan zou nog moeten worden bepaald. Chipshol ziet nu af van de voortzetting van deze procedure, evenals van alle andere procedures die verband houden met geschillen die in het verleden ontstaan zijn.