Ook randmeer onder protest aangenomen

25 januari 2007

Ook randmeer onder protest aangenomen

De gemeenteraden van Wieringen en Wieringermeer zijn akkoord gegaan met het tekenen van de samenwerkingsovereenkomst (SOK) voor een randmeer, ondanks ontevredenheid hierover bij een groot deel van de inwoners.

De provinciale SP-fractie van Noord-Holland en de SP-afdeling Schagen demonstreerden voor aanvang tegen het voorgenomen besluit. Eerder was een geheim rapport van advocatenbureau Nauta Dutilh uitgelekt, waarin het tekenen van de SOK werd ontraden, omdat bij het afblazen van het uiteindelijke plan de financiële risico's bij de Provincie en beide gemeenten komt te liggen. Het definitieve besluit moet immers pas over negen maanden genomen worden.

Veel burgers op Wieringen waren naar de raadsvergadering toegekomen. De publieke tribune zat bomvol en er moesten tientallen extra stoelen worden bijgesleept. De SP deelde zowel in Hippolytushoef (gemeente Wieringen) als Wieringerwerf (gemeente Wieringermeer) bij de ingang van het gemeentehuis pamfletten uit om daarmee duidelijk te maken dat het tekenen van de SOK een uiterst slecht idee is. Het randmeer moet 320 miljoen euro gaan kosten (partijen spreken inmiddels al over 350 miljoen) maar levert nooit genoeg werkgelegenheid op om deze torenhoge kosten te rechtvaardigen. Daarvoor wordt een waardevol landschap opgeofferd terwijl er op het IJsselmeer en het Amstelmeer al uitstekende mogelijkheden zijn voor pleziervaart.

Uiteindelijk leek het er bijna op dat bij de behandeling van het voorstel op Wieringen de stemmen zouden staken. Een raadslid van de PvdA was de bewuste avond afwezig waardoor er een zes tegen zes patstelling zou kunnen ontstaan.
Er ontstond grote commotie bij de coalitiepartijen op het voorstel van CDA-raadslid mevrouw Burghout-Lont om de stemming over de SOK tot nader order uit te stellen. Hierop schorste(waarnemend) burgemeester mevrouw van Kampen-Nouwen de vergadering voor twintig minuten spoedoverleg.

Vooral de schijnbaar verdeelde VVD werd onder druk gezet om toch maar vóór de bekritiseerde SOK te stemmen. Opmerkelijk was ook dat VVD-raadslid Jaap Koorn een brief van het College van Burgemeester en Wethouders had gekregen met het advies om zich te onthouden van stemming. Door bezit van onroerend goed in het plangebied zou hij de schijn van belangenverstrengeling over zich af kunnen roepen. Koorn legde voor de Raad een verklaring af waarin hij aangaf zich met de situatie ook geen raad te weten, waarna hij kon rekenen op voldoende steun uit de Raad.

Naast Provinciale Statenleden van de SP Ake de Vries en Bert Putters, waren ook verklaard tegenstander (en Wieringer) Piet Bruystens van de Ouderenpartij Noord-Holland en voorstander mevrouw Driessen-Jansen van de provinciale VVD aanwezig. Tijdens de schorsing vond er koortsachtig overleg plaats tussen de partijen, en ook tussen de lokale VVD-raadsleden en hun provinciale vertegenwoordiger Driessen-Jansen. Hierna werd tot een hoofdelijke stemming besloten. De beraadslagingen hadden inclusief de twintig minuten schorsing inmiddels ruim tweeëneenhalf uur in beslag genomen.

Terwijl de spanning voelbaar was werd in een muisstil gevallen raadszaal door ieder raadslid het 'voor' of 'tegen' uitgesproken. PvdA stemde voor. Twee leden van de VVD stemden tegen. VVD-raadslid Koorn ging overstag en stemde in met het omstreden voorstel. Drie raadsleden van de lokale coalitiepartij WR 05 stemden tegen de SOK, een blijk van afkeuring aan hun eigen wethouder. Uiteindelijk werd het voorstel aangenomen met de minimale meerderheid van zeven voor (inclusief CDA) en vijf tegen.

Toen de uitslag bekend werd verlieten vele toehoorders de raadszaal en er was een duidelijk protest te horen. De SP vraagt zich af toen in de schorsing de voorstanders waren geteld, sommige partijen op Wieringen voor het uiterlijk 'verdeeld' over de SOK hebben gestemd. Hierdoor kunnen zij immers politiek gezien zowel door voor- en tegenstanders van het randmeer niets verweten worden.

De SP is in elk geval helder en onomwonden: zoals de plannen voor het randmeer er nu uitzien zijn wij zowel in de Provinciale Staten als op Wieringen en Wieringermeer luid en duidelijk tégen de SOK geweest. Helaas zijn onze afdelingen op Wieringen en Wieringermeer nog in oprichting, dus hebben wij daar nog niet mee kunnen doen aan de laatste gemeenteraadsverkiezingen.

Zo rumoerig als het was te Hippolytushoef bleef het (betrekkelijk) rustig in Wieringerwerf. Daar stemden op één na alle partijen voor de omstreden overeenkomst. Raadslid Auke Stielstra van Onafhankelijk Wieringermeer '04 stemde tegen.
Wel werd in de Wieringermeer het wijzigen van de 'exit-regeling' (de risico's voor de gemeente als een van de partijen zich terugtrekt) als ontbindende voorwaarde voor de SOK toegevoegd. De exit-regeling is tot nog toe angstvallig geheim gehouden en de precieze risico's voor de Provincie en de gemeente zijn daardoor voor de burger nog steeds niet te overzien.

Wordt vervolgd...