Asbest eraf en zon erop!

14 februari 2022

Asbest eraf en zon erop!

Foto: Heidi Bouhlel / SP

We weten het al jaren, asbest is een kankerverwekkende stof en - volgens onderzoek van onder meer de Gezondheidsraad - gevaarlijk voor de gezondheid. Een rapport uit 2010 toont zelfs dat het gevaarlijker is dan voorheen werd gedacht.

Vanaf 1994 heeft oud-Kamerlid Remi Poppe (SP) het voor elkaar gekregen dat er een verbod kwam op het gebruik van asbest in Nederland. In 2024 zou alle asbest uit Nederland verdwenen moeten zijn. Er mocht niet meer mee gewerkt worden en alle asbestdaken moesten vervangen worden. Hiervoor zijn er zelfs “samenwerkingsverklaringen aanpak asbestdaken” ondertekent door diverse provincies, zo ook door de provincie Noord-Holland, om particulieren en bedrijven te voorzien van een lening om de daken te kunnen vervangen. Echter als ik door de provincie rijdt zie ik nog veel asbestdaken de horizon versieren. De geldpot vanuit Den Haag was snel leeg. Doordat het wetsvoorstel “verplicht verwijderen van asbestdaken voor 2024” het in de Eerste Kamer niet haalde, is die pot nooit meer aangevuld. De overheid gaat daarmee aan het feit voorbij dat het voor de gezondheid wel nodig is om tot verwijdering over te gaan.

Alternatief

Het Rijk en de provincies zouden meer hun best moeten doen om particulieren, woningcorporaties en bedrijven te ondersteunen. We hebben te maken met een klimaatopgave - waar wel nog geld in de pot zit - waar we aan moeten gaan voldoen. Hoe mooi zou het dan zijn als we nog meer in gaan zetten op het vervangen van asbestdaken door daken met zonnepanelen; Vergeet dan niet meteen duurzaam te isoleren. SP zegt ‘doen!’ En dat kan prima uit de klimaatpot betaald worden: je verduurzaamt immers. Hierdoor heb je ook minder windturbines nodig op het land en zee. Meerdere vliegen in één klap dus.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.