Blog Eric Smaling

8 maart 2021

CAMPAGNE

Foto: Foto / SP

Als de SP ergens goed in is dan is dat campagnevoeren. Groepjes rode mieren slingeren zich door buurten en wijken om aan bewoners te laten zien dat we er zijn en dat we graag met ze in gesprek willen. Bij deze Tweede Kamerverkiezingen is alles anders, want elk direct contact is er eigenlijk één teveel. Daar hebben wij als straatpartij last van. Tóch waren we er weer, o.a. de twee afgelopen zaterdagen in Noord-Holland Noord. Met een uitgekiende ‘estafette’ trok de karavaan door de regio. Op vooraf aangegeven tijden kon men aan- of afhaken. Zo wisten we toch in plaatsen als Wieringerwerf, Anna Paulowna en Nieuwe Niedorp ons gezicht te laten zien en de mooie SP-krant te verspreiden.

28 augustus 2020

Zomergasten in Noord-Holland

Foto: Foto / AD

Hoewel het altijd weer afwachten is of de gast genoeg te vertellen heeft en of de presentator de gast de juiste vragen stelt, is Zomergasten al 33 jaar lang een bijzonder televisieprogramma. Tien jaar geleden was Jan Marijnissen de eerste zomergast van een nieuw seizoen met Jelle Brandt Corstius die toen voor het eerst (en een beetje nerveus)  presenteerde. Ik herinner mij onder anderen een fraai fragment van een bisschoppelijke uitvaart in Noord-Brabant ergens in de jaren 60. Aanvankelijk liet het programma vooral journalisten, acteurs en schrijvers aan het woord komen waardoor het een wat elitair ons-kent-ons sfeertje had, maar later werd dat verbreed. Uiteindelijk komt het er toch op aan dat iemand drie uur lang interessant genoeg moet blijven, ondersteund door de fragmenten. Bij mijn favorieten horen Paul Verhoeven, Erwin Olaf, Ahmed Aboutaleb, Lilian Gonçalves, Helga Ruebsamen, Maria Goos en vanuit vakinhoudelijke interesse landschapsarchitect Adriaan Geuze. Maar ik heb ook heel veel afleveringen niet gezien. De enige Zomergasten die niet vertoond is tot nu toe is die waarin ik zelf de gast ben. Talloze schitterende fragmenten en originele wijsheden zijn in mijn dromen al de revue gepasseerd. Bij elkaar veel meer dan de drie uur die er voor staat.

25 november 2019

Overleeft de reus in de duinen?

Foto: Johan Wieland / Flickr

Bij mijn aantreden als statenlid (maart 2019) verheugde ik me op een aantal onderwerpen. Een ervan was Tata Steel: een permanent rook uitbrakende reus midden in een Europees beschermd duingebied, en dat in een zeer dichtbevolkt gebied.

1 oktober 2019

Formule 1

Maandag vond een debat plaats in Provinciale Staten over de plannen om een Formule-1 race te houden in Zandvoort. De datum is al geprikt: 3 mei 2020. Dan moet je volgens Minister Bruins van Sport (maar ook van Volksgezondheid ) overal in Nederland vroemmmmm.. kunnen horen.