Bodemarchief

29 oktober 2019

Bodemarchief

Foto: Kees Zwaan

Onder onze voeten ligt een archief. Een wereld aan archeologische sporen en vondsten die het verhaal van onze voorouders vertellen. We noemen dat het bodemarchief. Dat bodemarchief is eindig en je kunt er niks bij maken, hoe handig of creatief je ook bent.

Archeologen hebben uitgerekend dat als gevolg van de expansie na de Tweede Wereldoorlog een derde van ons bodemarchief ongezien verloren is gegaan. Gewoon, door huizenbouw, wegenaanleg, parkeergarages etc. Vergelijk het met het binnenstappen van het Noord-Hollands Archief en het simpelweg verbranden, of verscheuren van een derde van alle documenten die daar bewaard worden. Dat doe je toch niet? Nee, maar met onze archeologie zijn we wel zo omgesprongen.

Deze vernietiging is onomkeerbaar, maar dwingt ons om zorgvuldig en verantwoord om te springen met wat er nog over is. Daarom heeft Nederland in 1992 het zogenaamde Verdrag van Malta van de Raad van Europa ondertekend, waarin o.a. is vastgelegd dat archeologie moet worden meegenomen in de ruimtelijke ordening.

Voorgoed verdwenen

En die ruimtelijke ordening, daar hebben de provincies best wat in de melk te brokkelen. Het is dan ook verbazingwekkend dat de provincie Noord-Holland weinig deed, toen het onlangs op Wieringen - nota bene aangewezen als provinciaal archeologiegebied én onderwerp van de eerste ‘Archeoglossy’ van de provincie - grondig misging

De gemeente Hollands Kroon hield bij de vergunningverlening voor de bouw van een villa aan de Westerlanderweg geen rekening met de archeologie. De bouwput werd uitgegraven en het bodemarchief verdween.

Archeologiemagazine van het Steunpunt Monumenten en Archeologie

Archeologisch beleid

De SP pleit er daarom voor dat gemeenten moeten beschikken over archeologiebeleid waaraan zij vergunningaanvragen kunnen toetsen, en dat dat beleid gebaseerd moet zijn op betrouwbare en recente archeologische waardenkaarten van hun grondgebied. De provincie moet hier, via het Steunpunt Monumenten en Archeologie, scherp op toezien. Daar zou een belangrijk speerpunt voor de provincie moeten liggen; glossy’s maken kan dan daarna nog. Maar dan liever over archeologisch bodemarchief waarmee verantwoord wordt omgesprongen.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.