Stikstofinfarct

14 april 2021

Stikstofinfarct

Foto: Foto / RD.nl

Johan Vollenbroek, van de milieuorganisatie MOB, meldde op zondag 11 april in het radioprogramma Pointer dat Nederland een stikstofinfarct tegemoet gaat.  Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit inderdaad het geval is. Sinds de dag dat PAS (Programma Aanpak Stikstof) door de Raad van State werd afgeschoten, zijn er wel heel veel aanbevelingen om het stikstofprobleem te lijf te gaan, maar wordt een echte oplossing steeds maar weer uitgesteld.

We - alle mensen, dieren en planten -  hebben stikstof nodig om te kunnen leven. Maar als er teveel stikstof neerdaalt wordt dat door een aantal planten opgenomen als extra voeding. Die planten gaan dan keihard groeien en verdringen de planten die niet zoveel stikstof willen.  En dat heeft gevolgen voor de hele natuur, voor iedereen en alles. Want door een te grote uitstoot van stikstof wordt de natuurlijke opbouw van de natuur vernield en komen er steeds minder plantensoorten en dierensoorten.

We moeten er dus voor gaan zorgen dat de hoeveelheid stikstof in de lucht, bodem en water heel veel minder wordt. Bij alles wat verbrandt komt stikstof vrij, dus minder verbranden. En dat betekent weer dat de industrie veel schoner moet produceren, dat we minder moeten gaan autorijden, dat de schepen een schonere brandstof moeten gebruiken en dat er vooral veel minder poepende en plassende koeien, schapen, geiten en kippen moeten komen.

Eén heel grote stikstofuitstoter kunnen we direct gaan aanpakken. Olam Cocoa in Koog aan de Zaan stootte in 2017 maar liefst 57.000 kg ammoniak (een vorm van stikstof) uit. Daarmee veroorzaakt Olam veel natuurverlies in het nabijgelegen natuurgebied Kalverpolder. Olam, maar ook de gemeente Zaanstad en de provincie Noord-Holland, wringen zich in allerlei bochten om Olam toch toe te staan (veel) meer stikstof de lucht in te blazen dan gezien de toestand van de natuur kan en mag. ‘It's The Economy, Stupid!’ is een gevleugelde uitdrukking voor een dergelijke handelwijze. In plaats van Olam een natuurvergunning te geven voor de uitstoot van 34.200 kg ammoniak per jaar en Olam daar aan te houden, dreigt de uitstoot van 80.000 kg ammoniak per jaar toegestaan en vergund te worden. De SP gaat de gemeente en provincie op de goede weg (proberen te) houden.

Want de uitstoot van stikstof zorgt ervoor dat er - bijvoorbeeld - geen woningen meer gebouwd kunnen worden en zéker geen sociale huurwoningen. De bouw van sociale huurwoningen om iedereen te kunnen huisvesten,  is voor ons heel belangrijk. Als we niet snel op alle vlakken de uitstoot van stikstof drastisch verminderen, dreigt er inderdaad een stikstofinfarct dat Nederland helemaal op slot zet.

Luister hier het radioprogramma Pointer, NPO Radio 1: "Nieuw stikstof-infarct op komst"

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.