De politiek is bij jou om de hoek!

30 september 2020

De politiek is bij jou om de hoek!

Foto: Marcel Lathouwers / SP

Voor veel mensen is ‘de politiek’ iets voor anderen en speelt ‘de politiek’ ver bij hen vandaan - het liefst in Den Haag, en o ja: ook nog in het gemeentehuis.

Echter, politiek vind je ook en vooral bij jou om de hoek. Het is daarom van belang om goed om ons heen te kijken. Zo is een raadsfractie natuurlijk heel prettig om te hebben in een gemeente, maar is het niet juist om ‘de politiek’ alleen aan hen over te laten. Wij zijn allemaal goed in staat om onze ogen en oren open te houden voor wat er om ons heen gebeurt. Een raadsfractie is uiteindelijk het eind-instrument om onze zaak in het gemeentebestuur aan de orde te kunnen stellen.

Gewone mensen op straat, jij en ik, zien om ons heen dingen gebeuren die een politieke oorzaak hebben en ook politiek opgelost kunnen worden. Vaak is een actie nodig, maar vooral ‘aandacht’ voor het probleem is belangrijk. Zo lees je op veel websites van onze afdelingen over verkeersoverlast, over schimmel in huurwoningen, over gevaarlijke speeltoestellen op pleintjes. De afdelingen voeren echte SP-acties: mensen ervaren overlast of signaleren problemen, schakelen de SP in, de SP verzamelt nog meer mensen om zich heen, de SP helpt mensen zich te organiseren richting de raad en houdt druk op de ketel. Hoe meer mensen achter een actie staan en vooral zich ook laten zien en horen, hoe meer druk dat kan zijn.

Foto: Foto / SP

Dergelijke acties kunnen overal plaats vinden. Politieke besluiten volgen uit waar mensen zich mee bezighouden. Van schuldhulp tot speelplekken, van parkeerproblematiek tot schoolzwemmen. De SP houdt zich overal mee bezig. Daarom is het ook zo belangrijk dat wij met “veel” zijn. En we hoeven niet allemaal ‘de raad’ in, alsjeblieft niet. SP’ers zijn de ogen en oren van de samenleving en gaan de straat op als het moet. Soms voor het uitdelen van een flyer, soms voor een buurtonderzoek. Af en toe een krant verspreiden, af en toe medeburgers bellen. En wat is het prettig om met elkaar te praten over wat er in onze samenleving gebeurt en over onze oplossingen te discussiëren.

Op deze manier zijn veel van ons uiteindelijk SP-lid geworden. Het voelt goed om bij de SP-club te horen, juist ook omdat de SP investeert in het ‘samen-strijden voor een beter, eerlijk Nederland’. We informeren mensen, maken anderen duidelijk hoe onze maatschappij ervoor staat. En het kan beginnen met een actie, bij jou om de hoek!

Foto: Foto / Bewonersplatform Duinpolderweg

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.