Vriendendienst

25 juni 2020

Vriendendienst

Foto: Gerard Stolk / Flickr

Ook met verbijstering gekeken naar de uitzending van “De Hofbar” van dinsdag 16 juni 2020? Eerlijk gezegd was dit programma mij even ontschoten, maar toen ik hoorde dat Rutger Castricum – ooit een slechts bij enkele populisten geliefde tv-persoonlijkheid – zich had begeven naar de gemeente Hollands Kroon, nam ik de moeite om er even voor te gaan zitten.

Hollands Kroon is één van de grootste gemeenten van ons land. Qua oppervlakte dan. Deze fusiegemeente ontstond in 2012 door samenvoeging van Anna Paulowna, Wieringen, Wieringermeer en Niedorp, en herbergt op dit moment een kleine 48.000 Noord-Hollanders. Waar veel plattelandsgemeenten een rustig, vredig en weinig enerverend bestaan leiden, is dat met Hollands Kroon wel anders.

Huisvesting arbeidsmigranten

Ook onze SP komt met regelmaat in aanraking met spannende dossiers die spelen in de gemeente in de Noordkop. Zo is de SP zeer kritisch over de huisvesting van arbeidsmigranten. We begrijpen dat agrarische bedrijven werknemers nodig hebben om al het werk te doen om hun producten uiteindelijk bij de consumenten te krijgen. En als blijkt dat er vanuit de directe omgeving weinig animo is – om welke reden dan ook – om aan de slag te gaan bij deze bedrijven, begrijpen we ook dat er medewerkers gezocht worden in het buitenland. Maar deze mensen verdienen een eerlijk loon, een deugdelijke woonplek, een rechtvaardige behandeling en een sociale plek in de samenleving. Ook de woonomgeving verdient overigens een goede behandeling als het gaat om de komst van honderden arbeidsmigranten. Met elkaar moet gezocht worden naar goede oplossingen: het gaat hier namelijk om mensen, welke invalshoek je ook kiest.

Foto: Marcel Lathouwers / SP

Op dit moment wordt er door het bedrijfsleven flink gelobbyd om massaal huisvesting te bouwen voor deze arbeidsmigranten. Een flink deel van die arbeidskrachten is of wordt werkzaam in Hollands Kroon.

Veelbesproken gemeente

Misschien herinnert u zich nog de blunder met archeologisch erfgoed op Wieringen. Door ondoordacht handelen van de gemeente is bij een nieuwbouwproject onvoldoende aandacht geweest voor de geschiedenis van het voormalige eiland. Collega Marie-France van Oorsouw is hier namens onze SP-fractie druk mee bezig geweest.

Dan ligt even buiten Slootdorp het rijksmonument Voormalig Joods Werkdorp Nieuwesluis. Een prachtig gebouw, op een terrein met veel historische en voor velen ook emotionele waarde. Een projectontwikkelaar wil in het gebouw en op het terrein een kleine tweehonderd arbeidsmigranten vestigen. Kan het monument dat aan? De gemeente Hollands Kroon vindt van wel. Onze SP stelde vragen aan de provincie om te peilen hoe GS denken over dit voornemen. Wie trekt aan het langste eind?

'Schone' energie

En dan natuurlijk het onderwerp waar “De Hofbar” om draaide. Honderden miljoenen wind- en zonneparksubsidie verdwijnt in de zakken van enkele boeren en projectontwikkelaars. Waar de bevolking werd gepaaid met beloften mee te profiteren van de enorme impuls in schone energie, blijkt nu dat de opgewekte stroom rechtstreeks naar de datacenters gaat. Datacenters overigens, die dankzij constructies via Luxemburg nauwelijks belasting betalen in ons land. Datacenters die van de gemeente Hollands Kroon alle ruimte krijgen zich te vestigen. De beloofde restwarmte van deze gigabedrijven blijkt niets waard te zijn. Inwoners van Hollands Kroon voelen zich in de kou gezet, voelen zich bedrogen.

Foto: Vattenfall Nederland / Flickr

Zo zorgt Hollands Kroon dat ze zichtbaar blijft op de nieuwskaart. Wij als SP pakken dossiers op. Hoe lopen afspraken tussen gemeente en projectontwikkelaars? Hoe wordt ‘de gewone man’ hierbij betrokken? Welke rol speelt het gemeentebestuur in deze dossiers? SP-Noord-Holland zet de gemeente Hollands Kroon op deze manier ook een beetje in de schijnwerpers. Een vriendendienst.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.