Aan de slag!

3 oktober 2023

Aan de slag!

Foto: SP

Het zal u niet ontgaan zijn: op 22 november mag Nederland naar de stembus om een nieuwe Tweede Kamer te kiezen.

Dat er verkiezingen zijn, is een groot goed. Het algemeen kiesrecht is er niet van de ene dag op de andere gekomen (https://www.parlement.com/id/vlduhmyu2tqw/algemeen_kiesrecht).

Je vraagt je dan af waarom er de laatste jaren steeds minder mensen naar de stembus gaan: voor de verkiezingen van de Tweede Kamer in 2021 was dat 78%, voor Provinciale Staten zelfs minder dan 50%. Waarom kiezen mensen er niet voor om van hun stemrecht gebruik te maken? Per slot van rekening is dat een van de manieren om invloed uit te oefenen op de enorme hoeveelheid besluiten die genomen worden, of dat nou in de Tweede Kamer, Provinciale Staten of de gemeenteraad is. Die besluiten hebben namelijk allemaal invloed op ons land en onze leefomgeving.

Wanneer ik met mensen praat, op de markt of aan de deur of waar dan ook, hoor ik regelmatig de volgende reacties: “Het is allemaal een zootje” of “Er wordt toch niet naar ons geluisterd” of “Of je nou door de hond of de kat gebeten wordt, het doet allemaal pijn” En dan moet ik deze mensen regelmatig gewoon gelijk geven.

Want laten we nou wel zijn: in wiens belang is het om prijzen te laten stijgen, in wiens belang is het om lonen laag te houden, in wiens belang is het dat er geen thuiszorg is, er steeds minder openbaar vervoer is, om maar een paar zaken op te noemen.

De meeste partijen in Den Haag zitten vast in hun eigen bubbel. Luister maar eens naar de reacties die ze geven als er voorstellen worden gedaan om de wooncrisis op te lossen of om te werken aan goede omstandigheden in zorg of onderwijs: “Dat is te duur, dat is te moeilijk, jullie oplossingen zijn te simpel, jullie vertellen niet het eerlijke verhaal”

Daarom doe ik een oproep aan alle mensen die de SP een warm hart toedragen. Vertel aan uw buren, uw familie, aan mensen op het werk dat er wel degelijk verandering mogelijk is. Maar vertel er ook bij dat er heel veel partijen zijn die die verandering eigenlijk helemaal niet willen. En vertel dan ook de voorbeelden uit het (recente) verleden wat die partijen stemden als er voorstellen lagen om Nederland eerlijker en socialer te maken.

Oké, oke, daarvoor moet je de politiek wel een beetje gevolgd hebben. En weten wat partijen tot nu toe gedaan hebben. SP-ers weten dat. Dus nogmaals: vertel aan buren, familie, collega’s dat ze niet moeten vallen voor de mooipraat van partijen, maar dat ze moeten kijken wat die partijen zoal gedaan hebben. De SP doet dat elke dag, maar nu het campagnetijd voor de Tweede Kamer is doen we dat met een schepje erbovenop.

Word je gebeld door je locale afdeling? Zeg dat je mee wilt doen! Hoe meer hoe beter.