Tata moet met de billen bloot

1 december 2022

Tata moet met de billen bloot

Foto: Marcel Lathouwers / SP

Het toezicht van de provincie op Tata Steel lijkt steviger dan voorheen. De omgevingsdiensten doen hun best daarvoor, maar volgens statenlid Anna de Groot ‘slaan ze nog steeds maar kleine deukjes in de Tata-boter’. Omwonenden van het Tata-terrein, de Dorpsraad Wijk Aan Zee en voormalig kinderarts Ferko Ory spraken de statenleden onlangs wederom vol wanhoop toe. Gelukkig heeft inmiddels het Openbaar Ministerie (OM) diens strafrechtelijk onderzoek gestart.

De SP vindt de houding van Tata onbeschrijflijk vervelend, zolang het kankerverwekkende stoffen over de gemeenschap blijft uitstoten. Wellicht dat het strafrechtelijk onderzoek snel voor de nodige verbeteringen zorgt. “Ik kan me heel goed voorstellen dat omwonenden zeggen murw-geslagen te zijn”, aldus Anna de Groot. “Tata zal namelijk bezwaar en beroep blijven aantekenen, hoe vaak de omgevingsdienst ook een ‘last onder dwangsom’ blijft uitgeven of hoe vaak de provincie ook haar vergunningen ‘aanscherpt’.”

Het OM wil middels het strafrechtelijk onderzoek, inzicht krijgen in het productieproces om te beoordelen of het bedrijf opzettelijk een gevaar vormt voor de volksgezondheid.¹ “Laat de rechterlijke macht a.u.b. snel voor positieve verandering zorgen”.

Meer lezen?

Zie het NHD-artikel, dd. 28 nov jl.: “Provinciale Staten vegen de vloer aan met Tata-bewering ’50% minder paks’”

Bekijk het hele debat hier terug. (klik in de lijst tweemaal op agendapunt 4a voor het debat en tweemaal op 4b voor de insprekers)

¹ NHD-artikel, 29 november 2022: “Openbaar Ministerie schouwt terrein Tata Steel IJmuiden in kader van strafrechtelijk onderzoek”