Detailhandel en winkelgebieden

31 mei 2018

Dankzij SP subsidieregeling voor oplappen verloederde winkelstraten

Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
De Provincie Noord-Holland heeft eindelijk een subsidieregeling voor het opkalefateren van verloederde winkelstraten en winkelcentra. Al in 2013 had de SP daarvoor een initiatiefvoorstel ingediend. Leegstaande winkels maken een winkelstraat als geheel onaantrekkelijker. Mensen komen er dan minder graag. Daardoor verliezen de overgebleven winkels ook klanten. Een opknapbeurt kan dan helpen. Maar ook het vinden van andere bedrijvigheid kan in zo'n straat de loop er in houden. Gemeenten hebben niet genoeg deskundigheid in huis om zo'n transformatie uit te denken. De SP wilde daarom dat de provincie hen ging ondersteunen.Lees verder

Nieuwsblad voor Castricum: SP avond over herstructurering winkelgebied geeft duidelijkheid

Vervolgens was het woord aan Marnix Bruggeman, Statenlid voor de SP, die de betrokkenheid van de provincie toelichtte. “De SP kwam vervolgens met een motie voor een pilot in Castricum, Alkmaar en Hilversum. Gelukkig gingen bij de overige fracties in de provinciale staten de handen daarvoor op elkaar, met als resultaat het nu lopende project.”  [ pag. 5]

Dichtbij Castricum: Winkeliers enthousiast over MKB-avond SP

Vrijdagavond 10 maart organiseerde de SP een MKB-avond voor de winkeliers uit Castricum. De sprekers waren Henk Ruijter (Projectleider Herstructurering Winkelgebied Castricum); Marnix Bruggeman (SP Statenlid Provinciale Staten); Hans van Goor met zijn collega Arnold Terpstra (Adviesbureau retail en adviseurs gemeenten). Gastvrouw was Marjo Husslage, fractievoorzitter SP-Castricum.

10 november 2015

Eindelijk proef aanpak verloederde winkelstraten

Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
De provincie Noord-Holland gaat op zoek naar een gemeente om samen met de provincie een proef te doen met het opkalefateren van een door winkelleegstand verloederd winkelcentrum. Dit is het resultaat van een motie van de SP die provinciale staten afgelopen maandag hebben aangenomen. Door leegstand raken winkelstraten en kleine winkelcentra vaak in een neergaande spiraal, doordat er steeds minder mensen komen. Volgens belangen­organisaties van de detailhandel hebben gemeenten vaak onvoldoende kennis is huis om het tij te keren.Lees verder
14 juni 2015

De enorme outlet zal rond Halfweg alles vernielen

Door een domme fout van de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude zal er een enorme outlet gebouwd worden op het terrein van de voormalige suikerfabriek in Halfweg. De provincie toont zich tot dusver machteloos, ondanks dat de Nota Detailhandelsbeleid 2015- 2020 zich tegen factory outlets verzet. SP statenlid Anna de Groot verbaast zich hierover: "Het lijkt wel of de provincie de regie op de detailhandel totaal verloren heeft."

15 maart 2015

SP-statenlid op bezoek bij MKB Hilversum

Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
Samen met Bianca Verweij, SP-fractievoorzitter in de gemeenteraad van Hilversum, is SP-statenlid Marnix Bruggeman donderdag op bezoek geweest bij winkeliers en zzp'ers in Hilversum. Ze spraken onder meer met de eigenaresse van dierenwinkel het Gooisch voedingscentrum voor hond en kat in de Havenstraat. In die straat staan veel winkels leeg. Maar er zijn ook praktische problemen, zoals vervuiling van de buurt. Later op het Hilversumse raadhuis vonden Verweij en Bruggeman SP-wethouder Arjo Klamer terstond bereid voor een al even praktische oplossing: zelf de buurt in om even de rotzooi op te ruimen.                                            De beroemde SP-sponjes vonden in de dierenwinkel eindelijk een nuttige bestemmingLees verder
17 december 2014

SP ziet kans op aanpak verloederde winkelstraten

Er komt misschien toch een provinciale proef met het opknappen van een winkelstraat of buurtwinkelcentrum met veel leegstand. Dat liet VVD-gedeputeerde Jan van Run doorschemeren naar aanleiding van een motie die de SP afgelopen maandag indiende. Ook komt er een rem op de uitbreiding van bestaande winkelcentra. Maar die beperking gaat de SP nog niet ver genoeg.

29 augustus 2014

Maak spoed met aanpak problemen detailhandel

Eind van het jaar is veel te laat voor de aanpak van de winkelleegstand. Dat zegt statenlid Marnix Bruggeman in reactie op antwoorden van gedeputeerde staten op schriftelijke vragen van de SP. Wel is Bruggeman tevreden dat VVD-gedeputeerde Jan van Run alsnog een aantal maatregelen wil bekijken die de SP eerder al voorstelde. De SP wil in elk geval zo snel mogelijk een verbod op de bouw van nieuwe winkelcentra.

Noordhollands Dagblad: 'Verbod op bouw nieuwe winkelcentra'

HAARLEM - De provincie Noord-Holland moet gemeenten met kennis en geld helpen zoveel mogelijk winkels te behouden. SP-Statenlid
Marnix Bruggeman: 'Als er massaal winkels leeg staan, geeft dat een nare sfeer.''