Bodemverontreiniging en gasboringen

12 december 2018

Stof meten in de IJmond. Gaat dit iets opleveren?

Foto: SP Noord-Holland / Anna de Groot

Voor de tweede keer bezochten SP- raadslid Robert van Koten (Velsen) en SP- statenlid Anna de Groot een bewonersavond over Tata Steel/Harsco. Tata Steel en Harsco veroorzaken veel onrust in de IJmond. Is het niet door grafietregens, dan is het wel door zwavelrook. Op 11 december 2018 was er een bijeenkomst in het Telstar stadion.

2 november 2018

Allesbehalve frisse lucht van Tata Steel

Foto: NH Nieuws / NH Nieuws

Enorme zwavelkleurige rookwolken. Ditmaal een emissie van Tata Steel. Op de website van Tata Steel was te lezen dat er een technische storing was waardoor de emissie is ontstaan. In de IJmuider Courant werd vermeld dat de gaswolk direct na het vrijkomen sterk verdund is geraakt en niet in de woonomgeving terecht is gekomen. En dat klachten van omwonenden niet zijn binnengekomen.

31 oktober 2018

SP wil alles weten over vergunningen grafietregenmaker Harsco

Foto: Dirk Weidema / Dirk Weidema
De SP in provinciale staten wil alles weten over vergunningen die de provincie heeft verleend aan Harsco Metals. Het bedrijf verwerkt op het hoogoventerrein ijzerafval. In 2016 ging het bedrijf een "andere werkwijze" toepassen. Sindsdien komen regelmatig wolken grafiet in de lucht, die als dik zwart stof weer neerdaalt op woningen, speelterreinen en auto's. De provincie gaf daarvoor vergunning, omdat "de nieuwe werkwijze niet zou leiden tot andere of grotere gevolgen voor het milieu".

26 oktober 2018

Het regent grafiet!

Foto: robert van koten / SP Velsen

De inwoners van Wijk aan Zee zijn ongerust, boos en zelfs opstandig. En dat is logisch! Want het bedrijf Tata Steel, de vroegere Hoogovens, heeft het dorp weer eens in smerige stofwolken gehuld. Dit door middel van slakverwerker Harsco.

Noordhollands Dagblad: Ook Gedeputeerde Staten verontrust door beving

De Noord-Hollandse fractie van de SP had mondeling vragen gesteld over de beving die vorige week plaatsvond met een magnitude van 2,5 op de schaal van richter. Hiermee was het een van de zwaarste aardbevingen in Nederland van dit jaar. Fractievoorzitter Remine Alberts

8 juni 2018

SP stelt mondelinge vragen over aardgas aardbeving Warder

Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
In de statenvergadering van aanstaande maandag 11 juni stelt de SP mondelinge vragen over de aardbeving in Warder. In dit dorpje ten noorden van Purmerend was in de nacht van 4 op 5 juni een aardbeving met een kracht van 2,5 op de Schaal van Richter. Volgens het KNMI is de aardbeving "zeer waarschijnlijk" veroorzaakt door de winning van aardgas in Noord-Holland. Het verband met Groningen is snel gelegd, en de SP vraagt dan ook aan gedeputeerde staten of ook in de zogenaamde kleine gasvelden de winning zou moeten stoppen.Lees verder

Noordhollands Dagblad: Kamervragen SP over aardbeving in Warder

Het Noord-Hollandse Statenlid Carlien Boelhouwer (SP) laat weten ook maandag tijdens de vergadering van Provinciale Staten aandacht te zullen vragen voor de aardbeving. Ze zal onder meer aandrongen op een onderzoek en op voorlichting richting de inwoners. Ook komt er wat haar betreft een soort loket waar mensen terecht kunnen met hun vragen. ,,Het Rijk gaat hier in principe over, maar de provincie moet zorgen voor ruggensteun aan de inwoners.’’

25 maart 2018

Viezigheid N23 tunnelbak in sloten Hoogkarspel

Weet de provincie van de vervuiling van sloten in Hoogkarspel door de bouw van de tunnelbak in de N23? Dat willen SP-statenleden Wim Hoogervorst en Anna de Groot weten van gedeputeerde staten. Volgens het Noordhollands Dagblad van 17 maart hebben twee agrariërs al een schadeclaim ingediend bij het waterschap. De provincie is opdrachtgever voor de bouw van de N23.Lees verder

Haarlems Dagblad: Rusthof wordt niet asbestvrij

Het asbest op manege Rusthof wordt niet volledig opgeruimd. Door een draai van van coalitiepartij D66 verdween gisteren de meerderheid in de provinciale politiek voor het helemaal weghalen van het op de manege gestorte vervuilde baggerslib. Eigenaar MacDonald was teleurgesteld na afloop. De SP en 50 Plus, die de zaak op de agenda hebben gezet, geven nog niet op. ,,Dit is nog lang niet afgelopen’’, aldus SP’er Bruggeman.